Tävla om Trekanten – är det en bra idé?

Generationer av planerare har tvingats ha dåligt samvete över området kring Norra hamn, skriver Harry Persson.

Centerpartiets förslag om en arkitekttävling kring Trekanten bemöts.

Centerpartiets förslag om en arkitekttävling kring Trekanten bemöts.

Foto: Mattias Larsson.

Insändare2024-04-06 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tävla om Trekanten – är det en bra idé? Två politiker som vågar lägga fram synpunkter, det är väl något som ska ses som berömvärt? Det handlar ju också om en plats som inte någon Luleåbo kan ha undgått att ha en relation till. Inte minst har generationer av planerare tvingats till dåligt samvete över tillkortakommanden som Luleå stad har måst genomleva under flera årtionden, varje fall ända sedan bilismen släpptes fri efter andra världskriget.

Den första tiden då vedhögar och kolupplägg upptog platsen där det sedan skulle bli brandstation och där första uppstädningen började med anläggandet av en vägbank mot det avlägsna Mjölkudden. Eventuellt mest motiverad för möjligheten att dra elkabel till patricier-villorna och kyrkan på centrumhalvön. Med det följde att Energiverket fick sitt fäste intill det som vi kallar Valand-huset. Ock de trafik-strider som sedan rasat kring Smedjegatan.

En annan komplikation att inte förglömma, här fanns också Norra hamnen. Så sent som 1975 när trafikplaneringen blev mitt gebit, var hamnen i ett avskräckande förfall, anlagd med sten-fyllda träkistor och det så kallade katthavet som tog upp stor plats. Jag var senare (80-talet) initiativtagare till den ombyggda som nu är verklighet men som också efterlämnade den rest som nu kallas Trekanten. Vid det tillfället tillkom den bräddade gatan, Skeppsbrogatan, som fortsätter till Residensgatan.

Tiden under ock efter Stålverk 80-tiden innebar andra omställningar av betydelse för stadshalvön, till exempel Södra hamnleden. Dess kurva vid Salutorget fick konsekvensen att Rådstugatan kom att få en förhöjd roll som genväg för den bilism som behöver ta sig tvärs över stadshalvön. Det vi nu upplever som ett mycket livligt trafikstråk förbi Stadsparken, Stadshuset och inte minst Norra hamn.

I stark kontrakt finns dock Gågatan - Storgatan av en av vår landsdel ovanligt hög kvalitet. En av dess stora förtjänster är att den bär upp den sorts handel som stadskärna behöver mer av. Men till nackdelarna hör att det i alldeles för liten grad har sörjts för bilparkering. Det dilemmat är särskilt koncentrerat till trekanten, som Nykänen och Sidevärn vill värna om för andra ändamål. Deras inlägg har ett gott syfte. Jag delar det men vill framhålla att mycket kan bli fel om man inte tar hänsyn till de övergripande problemen först. Sådana finns det många av i den tid som vår generation och efterkommande går till mötes. Av exemplen jag tittat på vill jag nämna vattenplaceringen. Kanske ämne i ett kompletterande inlägg.