Skolfrågan inbegriper så mycket mer

Skolfrågan handlar inte bara om utbildning, elever och lärare utan om hela samhället, skriver Hans Isaksson.

Skolfrågan handlar inte bara om utbildning, elever och lärare utan om hela samhället, skriver Hans Isaksson.

Foto: Johan Nilsson/TT

Insändare2020-10-29 13:16
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

JA – jag kommer att rösta den 8 november!

Och ja, jag kommer att beakta problematik som ligger utanför skolans så kallade kärnfrågor.

Och detta utan att känna mig oseriös, snarare tvärtom.

Skolfrågan är så mycket mer än utbildningen, elever och lärare. Den inbegriper ekonomi, miljö, trafik, fastighets- och fritidsfrågor samt centralisering och stad/land-problematiken, helt enkelt en basal del för att på ett bra sätt kunna leva och bo i Luleå kommun.

Särskilt ekonomin måste beaktas, vi lär ju ska gå mot ännu kärvare tider och frågan uppstår ju hur våra skattepengar egentligen ska användas. De storsatsningar som planeras inom skolområdet gör mig väldigt orolig med tanke på hur dåligt uppsatta budgetar tycks följas inom kommunen, nu senast med ”helröret” som exempel.

För de tänkta skolsatsningarna i dess storformat handlar det ju om mångmiljardbelopp.

Hugaligen så fel det kan gå…

Och, om (= när) vi kommer fram till att detta var ju faktiskt inget bra, då står vi där med enorma belopp nedplöjda i dessa byggnader. Och, det vi hade som fungerade eller behövde mindre justeringar, det finns inte längre tillgängligt.

Och, denna centraliseringsvurma enligt urbana normer, ska det vara framtiden? Luleå kommun har helt andra, faktiskt unika, möjligheter att växa med en kombinerad stad/land-utveckling.

Bromsa och låt betongvälten vila.

Det finns tid att andas och lyssna!