Linda Nilsson, Norrbottens handelskammare, har försökt att hitta argument för att Norrbotniabanan skall dras via det östliga alternativet och att Trafikverkets beslut om den västliga dragningen är fel. Linda Nilsson backas upp av sex andra inflytesrika personer inom näringslivet och politiken.
Man frågar sig om ni har sovit de senaste åren där frågan om banans dragning har debatterats flitigt. Trafikverket har tagit del av alla synpunkter och kommit fram till att den östliga dragningen är för osäker. Den är dessutom flera miljarder dyrare när notan skall betalas om cirka 25 år. Trafikverket har för att tala i klartext smulat sönder argumenten för den östliga dragningen. Det är anledningen till att Trafikverket nu beslutat sig för att banan skall dras enligt det västra alternativet.
Norrbottens Handelskammare uppbackad av sex företrädare för näringsliv och politik bygger mycket av sina argument i diffusa framtidsvisioner. Argumenten bygger utan tvekan på någon diffus uppfattning som andas "tågromantik" där man mycket oprecist argumenterar för att tågpendling för personresenärer är framtiden. Tidigare insändare har under åren smulat sönder det argumentet. Någon tågpendling mellan Luleå tågstation och Kallax har aldrig varit aktuell. Att åka tåg från Luleå tågstation till Kallax och tillbaka är ogörligt med tanke på antalet flygförbindelser och de få persontåg som angör eller avgår från Luleå norrifrån.
Varför utelämnar Linda Nilsson framtidsvisionen för sjöfarten till och från Luleå. Som bekant har Europas största muddring för tre gånger så stora fartyg redan startat och skall hålla på i fem år. Mycket stora investeringar och stora byggnationer är redan beslutade för utvecklingen av Luleå hamn. De är alla beroende av en fungerande sjöfart. Trafikverket har konstaterat att den kraftigt växande sjöfarten inte går att genomföra om en bro byggs mitt i Svartöleden. Detta oavsett hur man argumenterar för en öppningsbar bro. Trafikverket anser att den lösningen inte är genomförbar. Ingenstans har en öppningbar bro byggts som klarar av ett arktiskt klimat. Dessutom måste säkerhetsaspekterna beaktas eftersom det bara blir ett litet hål i brobygget som fartygen skall passera. Trafikverket anser att dessa problem tillsammans med de tågstopp som blir nödvändiga vid varje broöppning inte är försvarbara med tanke på att över hundra tåg per dygn beräknas att trafikera Nb-banan.
Den västliga dragningen innebär fördelar för godstrafiken genom att bygga ut och effektivisera godsterminalen i Gammelstad. Där kan på- och avlastning av gods till Luleå med omnejd ske effektivt. Godsvagnar som skall vidare norrut omväxlas där.
Handelskammeren med fler måste inse att argumenten för en koppling mellan järnväg och flygplatsen är ohållbara. Merparten av de som skall till flygplatsen använder bil eller buss. Det gäller i synnerhet resenärer från inlandet. Varför skall dessa resenärer åka en omväg förbi tågstationen i Luleå? Det är omständigare att via buss eller bil åka till tågstationen än att köra direkt till flygplatsen.
Rätt alternativ vann – den östliga dragningen är körd
"Norrbottens Handelskammare uppbackad av sex företrädare för näringsliv och politik bygger mycket av sina argument i diffusa framtidsvisioner", skriver insändarskribenten.
Trafikverkets besked om västlig dragning är den korrekta, menar insändarskribenten.
Foto: Thomas Lövgren
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.