Östra alternativet kommer störa Luleåborna med buller dygnet runt

Östra alternativet kommer störa Luleåbornas välbefinnande, skriver insändarskribenten Björn Wennman.

Östra alternativet kommer störa Luleåbornas välbefinnande, skriver insändarskribenten Björn Wennman.

Foto: Patrick Degerman/Norrbotniabanegruppen

Insändare2024-07-01 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Norrbotniabanan, som i huvudsak kommer att bli en godsjärnväg, fungerar bäst om den konstrueras som en sådan.

I Luleå pratar man om östra alternativet. Då går den över Stadsfjärden med dess båttrafik, den kommer att störa lulebornas välbefinnande genom buller dygnet runt, det estetiska genom en stålkonstruktion rakt över fjärden. Den kommer att störa järnvägstrafiken genom en oförutsägbar klimatisk påverkan på brokonstruktionen. Då stannar all järnvägstrafik. En enkel klaffbro över Pite älv visar idag på problemen.

En godsjärnväg ska gå rakt på godsterminalen i Gammelstad. Ett triangelspår leder passagerartrafik till Luleå.

Tåguppehåll där kan bli så kort som det tar för lokföraren att ta sig från den ena till den andra ändan av tåget.

Norrbotniabanans huvuduppgift kommer att bli något så oglamoröst som att transportera containrar.

Det finns skäl att inhämta Försvarsmaktens synpunkter.