Under nyårsveckan framförde Kiruna amatörteaterförening nyårsrevyn "Vilken väg tar vi?" med fanfarer och glamour.
I en av sketcherna spelar Jimmy Johansson en stressad mellanstadielärare, som tvingas jonglera rollerna som bambatant, idrottslärare, och kemilärare. I lärarbristens Norrbotten kan jag tänka mig att många lärare relaterar, där han står i labbrock och gymshorts och grymtar om bristen på planeringstid mellan sammanbitna tänder.
Men så kommer räddningen i form av en rektor för Engelska skolan, som lovar Jimmy och hans kollega att de på hennes skola äntligen ska få tid att göra sitt jobb. De behöver inte ens lärarlegitimation eller ämneskunskaper. För ... hur svårt kan det vara?
Och så följer en buskisartad sketch där de två lärarna stapplar sig fram på svengelska, där svenska talesätt som “jag håller mig på min egen kant” blir “i hold my own cunt”.
Men det är inte mycket värre än verklighetens Internationella engelska skolan (IES), som är Sveriges största privata huvudman i grundskolan. Koncernen har fått återkommande kritik för sin brist på behöriga lärare, betygsinflation, och undermåliga undervisning.
Nu kanske någon invänder: “men vänta, har inte det svenska folket sagt nej till vinstdrivande skolor i typ 10 års tid?.” På det skulle IES svara typ: “det är väldigt egoistiskt att ni inte har större empati för de norska välfärdsentreprenörer som suger moder Sveas spenar torra likt törstiga små griskultingar.”
När Skolinspektionen nu kritiserar koncernen för sin bristfälliga undervisning på svenska ser jag framför mig hur skolan invänder att “vi med vårt nya och innovativa tänk kan fostra nästa generations gymnasieobehöriga an…analf…anal-fabriker. Nej, analfabeter! Förlåt, jag fick aldrig lära mig såhär svåra ord i skolan.”
Och om någon skulle få för sig att påpeka betygsinflationen och den undermåliga undervisningen skulle de svara att: “det är vårt främsta uppdrag att se till att våra kära små kunder får A i samtliga ämnen, oavsett prestation! Även i sådana ämnen ni inte ens visste fanns! Tänk typ teoretisk slöjd och labbfri kemi.”
Ja, det skulle förklara en hel del om IES bara var teater, för koncernen spelar skola mer än vad det är skola.
Därför är Skolinformationsutredningen en viktig utgångspunkt för diskussionen om friskolornas roll i skolsystemet. Vi måste kunna granska och utvärdera våra skolor. Det är därför helt barockt att betyg, elevsammansättning och lärartäthet kan behandlas som affärshemligheter.
Detta otyg måste bort.
Nyårsrevyn skildrar marknadsskolans absurditet
Skolsketchen påminner om verkligheten, skriver insändarskribenten.
"Det skulle förklara en hel del om IES bara var teater, för koncernen spelar skola mer än vad det är skola", skriver insändarskribenten.
Foto: Lars Eriksson
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.