Den senaste tiden har Kuriren haft flera artiklar från olika berörda instanser om planeringen av Norrbotniabanan. Oklarheterna om banan blir bara fler och fler.
Inblandade intressenter och myndigheter slänger ur sig olika uppfattningar om vad som gäller utan att det finns några fakta eller beslut som stöder utspelen. Hela planeringen eller vad den numera ska kallas är bedrövlig och börjar likna ett praktfiasko.
Trafikverket som är regeringens expertmyndighet i frågan har under hösten inhämtat olika underlag för att sedan kunna lämna förslag på hur det fortsatta planeringsarbetet med Norrbotniabanan ska bedrivas.
Trafikverket föreslår nu att hela Norrbotniabanan läggs på is. Anledningen är i huvudsak att trafikunderlaget är för dåligt. Det är ord och inga visor från den myndighet som arbetat med frågan under så lång tid. Regeringen lär få svårt att komma runt Trafikverkets slutsats. Sedan bröt stormen ut från intressegrupper som Norrbotniabanan AB och Norrbotniabanegruppen.
Ledningarna gick röda till Trafikverket som tvingades att skicka ut Lennart Kalander, Trafikverket, att förklara vad Trafikverket menade. Innehållet i förklaringen var "nada" och nära obegriplig.
Dessutom rörde Lennart Kalander till det ytterligare när han började dribbla med tidsperspektiv som att planeringen för sträckan Skellefteå-Luleå kunde börja tidigast 2026 förutsett att man fick pengar av regeringen. Vilket mandat har Kalander för detta påstående? Se först till att ni får pengar till att bygga banan till Skellefteå. De saknas!
EU har sagt nej till en ansökan om medel för planering av banan.
Nuvarande infrastrukturplan beskriver att planering av banan ska omfatta sträckan Umeå-Skellefteå. Planen gäller för tiden 2018-2029. Vad en ny plan som tas 2022 kommer att innehålla är skrivet i stjärnorna. Färdigställandet av de första nio km räls Umeå-Dåva kommer att vara klart om cirka 5-6 år.
Sträckan Umeå/Dåva-Skellefteå beräknas enligt Trafikverket vara klar 2034. Sedan återstår den besvärliga delen Skellefteå-Luleå. Klar kanske 2044. Finansiering?
Norrbotniabanan AB och Norrbotniabanegruppens tidsuppfattningar för banans färdigställande är rena falsarierna och framstår enbart som pinsamma.
I avvaktan på denna fiktiva Norrbotniabana måste regeringen inse allvaret i behovet av ökade godstransporter till Norrbotten och ge Trafikverket i uppdrag att bygga ut nuvarande stambana med dubbelspår i valda delar.