Det är fakta och det är regeringen och Trafikverket som lämnat dessa uppgifter.
Den senaste tiden har jag och andra insändare samt skribenter framfört åsikter om den framtida Norrbotniabanan. De flesta är kritiska till det faktum som för närvarande gäller, nämligen att någon bana inte är planerad till Norrbotten.
Den senaste infrastrukturplanen ändrades så att planeringen omfattade en bandragning från Umeå till Skellefteå. Tidpunkten för rälsdragningen till Skellefteå angavs i infrastrukturplanen till 2034 om jag inte minns fel. Finansieringen för rälsbygget till Skellefteå är däremot inte klar. Det är endast en plan.
Nu sätts förhoppningarna till att den kommande infrastrukturplanen, som är klar om cirka ett till två år, även ska omfatta rälsdragning från Skellefteå till Luleå. Det är bara att vänta och se om det blir så. Om den nya planen även kommer att omfatta en dragning till Luleå är det fortfarande bara en ofinansierad plan.
Det verkar som ett en del insändare och skribenter verkar ha ett litet sent uppvaknande till dessa kända fakta. Nu gnisslar det även inom Trafikverket och man gör olika utspel om vad som egentligen gäller. Men det gör bara att frågetecknen blir ännu fler. Det är illavarslande!
I samband med att en ny infrastrukturplan ska beslutas i riksdagen så har vi den lilla malören med ett nytt riksdagsval under samma tidpunkt. Det tål att fundera på.
Sedan hinner flera nya riksdagsval komma att genomföras innan ett hållbart riksdags- och regeringsbeslut föreligger om byggande av hela Norrbotniabanan.
Jag tror att Norrbotniabanan byggs någon gång i framtiden, kanske. Men under tiden måste regeringen och trafikverket inse att det akuta behovet att omedelbart förstärka kapaciteten för tågtransporter på nuvarande stambana måste ske med dubbelspår.
Det är ingen slump att Norrbotniabanan inte beslutats och byggts ännu. Då bortser jag från det röjningsarbete som påbörjats mellan Umeå och Dåva, 9 km. Det är en medveten men osäker politik som ligger bakom. I annat fall skulle den så kallade Norrbotniabanan redan ha börjat att byggas för 10-15 år sedan.
Nu kommer vi i bästa fall att ha 9 km räls klart för Umeås sopor till Dåva om cirka 5 år. Det är fakta att hålla sig till i järnvägsröran.