Missvisande information – dörren var låst

88-åriga patienter ska inte behöva få sin operation uppskjuten på grund av byte av journalsystem, skriver insändarskribenten.

"Missvisande information på 1177.se gjorde att besöket på Stadsvikens hälsocentral innebar att vi fick vända om. Vården var inte tillgänglig, dörren var låst", skriver insändarskribenten.

"Missvisande information på 1177.se gjorde att besöket på Stadsvikens hälsocentral innebar att vi fick vända om. Vården var inte tillgänglig, dörren var låst", skriver insändarskribenten.

Foto: Jonas Andersson

Insändare2025-01-01 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hälso- och sjukvårdsverksamhet ska bedrivas så att kraven på en god vård uppfylls. Det innebär att patientens behov av trygghet, kontinuitet och säkerhet ska tillgodoses. Vården ska främja goda kontakter mellan patienten och hälso- och sjukvårdspersonalen, och vara lättillgänglig. Detta är utdrag från Hälso- och sjukvårdslagen.

Som anhörig till en åldrig förälder upplever jag en vård som inte är tillgänglig. Väntan på en operation är lång, kanske livslång om man som patient är 88 år och har en grundsjukdom som begränsar livet i övrig. Att få besked att operation skjuts upp på grund av byte av journalsystem är ord som inte patienter ska behöva ta del av. Resurser är uppenbart inte säkerställt så att vården inte blir lidande. 
Digitaliseringens framfart är nödvändig, men det innebär att kommunikationen inte blir tillgänglig för den som inte hanterar de digitala verktygen fullt ut. 

Missvisande information på 1177.se gjorde att besöket på Stadsvikens hälsocentral innebar att vi fick vända om. Vården var inte tillgänglig, dörren var låst.

Nedrustning av vården har pågått under en längre tid, nu finns endast en spillra kvar. Och det är oberoende vilket parti som rattar styrningen ner till stupet. Om inte lagen följs vem dömer huvudmännen för detta?