Sedan mer än 30 år pågår en utredning om Norrbotniabanan Luleå – Umeå. Banan har påbörjats med trädfällning i Umeå och "byggande" pågår i vad man kallar snigelfart.
En bana Luleå – Umeå skulle förkorta restiden fyra till fem timmar och Piteåborna få möjlighet att åka söderut och norrut på järnväg.
Som alla känner till byggs en stor fabrik i Skellefteå och med bra förbindelser skulle många ha möjlighet åka tåg till jobbet där.
Miljöpartiet som säger sig kämpa för en bättre miljö förordar en nya bana Stockholm – Malmö som skulle förkorta restiden cirka en timme och kosta mycket, mycket, mycket mer än Norrbotniabanan.
Regeringen skickar 1,1 miljarder till u-länderna och till klimatförbättringar men hittills cirka 10 000 kronor till Norrbotniabanan.
Miljöpartiet sitter i regeringen. Som miljökämpe norr om Umeå skulle jag skämmas för mitt parti.
De övriga partierna verkar inte ha några förespråkare i riksdagen för Norrbotniabanan.