Märkliga åsikter från politiker om Norrbotniabanans dragning

"Den västliga dragningen är att föredra", skriver insändarskribenten Ugglan i frågan om Norrbotniabanan.

"Romantiken som ligger inbäddad i att dra NB-banan förbi Kallax flygstation väger fjäderlätt i verkligheten", skriver Ugglan i sin insändare.

"Romantiken som ligger inbäddad i att dra NB-banan förbi Kallax flygstation väger fjäderlätt i verkligheten", skriver Ugglan i sin insändare.

Foto: Andreas Walitalo

Insändare2024-07-04 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den 26/6 skickades ett pressmeddelande ut som förordade en östlig dragning av NB-banan till Luleå. 

Pressmeddelandet kom från något som heter "Norrbottens tillväxtberedning" och som säger sig vara ett gemensamt politiskt organ för Norrbottens kommuner och Region Norrbottens "strategiska tillväxtfrågor och agerande rörande transporter och infrastruktur i länet". 

Är det någon som har hört talas om denna märkliga sammansättning? Dessa politiker sitter i sina kommuner och samarbetar över gränserna med varandra och Region Norrbotten i massor av frågor dagligen. Vad har dessa politiker för behov av denna märkliga organisation? Det blir kaka på kaka. 

Dessa politiker har redan uttalat sig om NB-banan i en rad olika sammanhang. Nu krånglar man till det och det skulle vara förvånande om Trafikverket tar yttrandet på allvar. Speciellt eftersom man inte ens berör de problem som nu radar upp sig med en östlig dragning. 

Romantiken som ligger inbäddad i att dra NB-banan förbi Kallax flygstation väger fjäderlätt i verkligheten. Tillväxt-beredningen struntar helt i att bemöta de hinder och sakliga argument som framförs från allt fler kritiker mot den östliga dragningen. Sakliga argument saknas i Tillväxtberedningens yttrande. För de har inga! 

Man motiverar i sitt yttrande att man ser en enorm potential i en dragning via Kallax flygplats med en "genomgångslösning" för Luleå C och anslutning till Luleå airport. Det är bara löst politikersvammel och inte genomtänkt i något avseende. 

Sedan har man missat att tågtrafiken på NB-banan, enligt Trafikverket, kommer att utgöras till mellan 80-85 procent av godståg. Någon tågpendling mellan tågstationen och flygplatsen är inte aktuell. Persontrafiken på NB-banan kommer att angöra och avgå från Luleå 2-3 gånger per dygn. Det är till och från Luleå som man reser. Inte till Kallax. Tåg norrifrån via Boden stannar i Luleå. De kommer inte att gå till Kallax. All tillgänglig kapacitet på NB-banan kommer att upptas av godstrafik och högst tre persontåg per dygn. Det är uppseendeväckande att "Tillväxtberedningen" inte insett detta. Allt detta talar för en västlig dragning. 

Det ökade resebehovet som Anders Öberg (S), regionråd och Claes Nordmark, ordf för Norrbottens kommuner, påpekar i samband med den gröna omställningen handlar i huvudsak om resor till och från Luleå. Inte Kallax. Den västliga dragningen är därför att föredra. 

NB-banan är ännu inte finansierad. Den kommer inte att vara framme i Luleå tidigare än om 20-25 år. Ett dubbelspår på norra stambanan kunde ha påbörjats för 10-15 år sedan. Nu sitter vi i smeten. Behovet av ökat tågresande hänger delvis ihop med den gröna omställningen. Den är här betydligt tidigare än järnvägen. I synnerhet NB-banan. 

Regeringar och Trafikverket har misskött såväl underhållet och planeringen för tågtrafiken i norr. Nu kommer man tvingas att prioritera dubbelspår på hela malmbanan. Vad är Trafikverkets tidsplan för NB-banan med denna nya prioritering?