Kaffet i vrångstrupen – nytt vägprojekt som poppar upp! Rondell i lilla byn Gäddvik och det på misstänkt lösa boliner. I Kurirens artikel 1 februari är uppgifterna knapphändiga, men där framgår i alla fall ingenting om vad kommunen har att säga om saken eller vad som står i en eventuell kommunal översiktsplan.
Platsen invid gamla Gäddviksbron är förvisso problematisk med tidvis långa köer. Men att dundermedicinen rondell ska tar här är långt ifrån säkert. Det grundläggande borde vara att börja se över de stora frågorna. Risken är annars att man bara bäddar för nya och värre svårigheter.
Gamla Gäddviksbron, snart 70 år och för smal, är mogen att tas ur bruk som del av trafiksystemet – hur ska ersättningen vara? Nya Gäddviksbron, ansåg Vägverket på 80-talet. Men då är problemet att det blir en omväg för långt västerut, särskilt förbindelsen mellan Storheden och Bergnäset och förbindelsen Svartöstan–Kallax flygplats.
Vilka fler alternativ finns? Den så kallade Grandenleden föreslogs av Vägverket 1974 men den avvisades av kommunen och länsstyrelsen – med all rätt ska tilläggas. För dyr, för begränsad användning och miljömässigt oacceptabel. Diskuterad då och då men till sist avförd 2018.
Kustjärnväg längs Bottenviken dök upp på 80-talet och genomfördes senare som Botniabanan från Umeå och söderut. Skulle den fortsätta norrut? Norrbotniabanan blev nya seklets stora fråga och den frågan ställer till det för hela Luleås planering. Förefaller bli allt mer svårlös. Särskilt nu när industriella Norrbotten likna "hela havet stormar". Nog vore det väl skäl att överblicka helheten innan hela stan gödslas full med rondeller.?
PS: I helheten måste allt mer tas i beaktande att vi står inför komplikationen stigande havsvattenstånd och andra effekter av global uppvärmning.