Projektet är mycket stort och kommer att finansieras av bland annat statsbidrag för muddringen och miljardlån som Luleå hamn upplånar med Luleå kommun som står för säkerheten.
Den avgående ordföranden, Birgitta Ahlqvist (S), har under lång tid uttalat sig om projektet utan att nämna de svårigheter som tornat upp sig redan i början av resans gång. Man har i stället hela tiden favoriserat den stora aktören LKAB som ställt omfattande krav på både markupplåtelse och utbyggnad av hamnen för företagets räkning.
Luleå kommun har redan gått med på LKAB:s krav innan det är säkerhetsställt att förfarandet skett på ett korrekt och lagenligt sätt. Kommunen tror att förfarandet skett på ett riktigt sätt. Vad är det här för nyordning beträffande en omfattande kommunal upphandling? Förfarandet riskerar att bli föremål för en prövning.
Den nya ordföranden för Luleå hamn, Daniel Smirat (S) har ännu ej uttalat sig. Sedan har vi den nya vd:n för Luleå hamn, Anders Dahl, som verkar överraskad över de problem som uppstått genom de fördelar man gett LKAB. Luleå hamn uppträder inte seriöst utan snarare amatörmässigt både i nuläget och tidigare.
Alla kommer väl ihåg fiaskot med det dyra inköpet av bogserbåten Vilja som sedan visade sig inte kunna användas i Luleå hamn. Ska det fortsätta med projektet Malmporten? Det verkar som att hela projektet är för stort för Luleå hamn. Luleå kommun borde omgående ta in en konsultspecialist som får styra projektet innan den växande härvan blir ännu värre.
Det planerade stålverket i Svartbyn, Bodens kommun, har redan uttryckt missnöje med hur dåligt man blivit bemötta av Luleå hamn. Man kräver såväl markupplåtelse som tillgång till hamn. Företaget behöver också klartecken för dragning av järnväg till hamnplats för lastning av företagets stålprodukter. Är det här en nyhet för Luleå hamn? Hamnen är inte uppgiften vuxen utan framstår nästan som handlingsförlamad.
Det finns fler aktörer som vill ha såväl markupplåtelse som tillgång till hamnen.
Det är märkligt att kommunstyrelsen i Luleå kommun inte har insett hur illa Luleå hamn hittills har skött sitt ansvar för utvecklingen. Nu verkar man bli överraskad av de problem som radar upp sig genom att Luleå hamn helt enkel har "klantat" sig.
Agera innan det blir grundstötning à la Vilja och gör det snabbt!
Luleå hamn har satt sig i knät på LKAB
Luleå hamn och Luleå kommun verkar inte klara av uppgiften att styra utvecklingen av projektet Malmporten. Nu står man med byxorna nere och håller LKAB i handen, skriver signaturen Ugglan.
LKAB håller i taktpinnen när det gäller Luleå hamn, skriver signaturen Ugglan.
Foto: Pär Bäckström
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.