Luleå flygstation är inte beroende av järnvägsanslutning

Tack "Ugglan" för kloka ord i Norrbottens-Kuriren rörande alternativa framtida järnvägsspår i Luleå, skriver insändarskribenten.

Insändarskribenten menar att Trafikverket förtjänar en applåd för sitt beslut om Norrbotniabanans dragning.

Insändarskribenten menar att Trafikverket förtjänar en applåd för sitt beslut om Norrbotniabanans dragning.

Foto: Thomas Lövgren

Insändare2024-10-30 13:35
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Som Luftfartsverkets flygstationschef 1982-1993 fick jag vara med om en ny lokalisering och byggnation av Luleå nya flygstation. Dåtidens kloka kommunpolitiker, Luftfartsverket och F21 hade insett fördelen av att inte bygga ut det gamla slitna flygstationsområdet på fel sida av landningsbanan. Dåvarande kommunikationsminister från Centerpartiet avsatte 30 miljoner till en utbyggnad vid den nedslitna anläggningen.

I projektledningen bestående av Luftfartsverket, Fortifikationsverket och Byggnadsstyrelsen togs beslut om att slutföra projekteringen av ett helt nytt stationsområde närmare stadscentrum och på andra sidan av start- och landningsbanan på kortare avstånd till Luleå centrum. Sommaren 1982 fanns ett färdigt förslag som lades i väntläge inför valet hösten 1982.

Den borgerliga regeringen ersattes av en socialdemokratisk och den nya kommunikationsministern norrbottningen Curt Boström beslutade snabbt om 123 miljoner för byggnation enligt projektledningens förslag. Första spadtaget togs våren 1983 och Allhelgonahelgen 1984 invigdes den nya flygstationen under närvaro av kungaparet.

Luleå fick därmed en unikt stadsnära civil flygplatsfunktion som saknar motstycke i Sverige och som kan fira 40-årsjubileum kommande allhelgonahelg. 

Att tro att Luleå flygstation för sin fortsatta utveckling är beroende av en mycket dyrbar järnvägsanslutning är obegripligt. Det finns här anledning citera rikskansler Axel Oxenstierna (1583-1654): "Om du visste min son med vad ringa visdom styres". 

Trafikverket förtjänar applåder för sitt ställningstagande som utesluter en dyr, och vintertid funktionellt osäker, järnvägsdragning.