Kommunalt intresse mot den lilla människan

Ägaren till den lilla handelsträdgården Sinnenas ateljé vid Västra kajen i Piteå vill sälja sitt företag. Det är näst intill omöjligt eftersom marken berör en eventuell järnvägsdragning över Häggholmen, Piteå centrum.

Sinnenas ateljé har visat sig svårsåld på grund av en eventuell järnvägsdragning, menar insändarskribenten.

Sinnenas ateljé har visat sig svårsåld på grund av en eventuell järnvägsdragning, menar insändarskribenten.

Foto: Sara Lundberg/Svensk fastighetsförmedling

Insändare2024-11-06 05:53
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ägaren kan ej heller få veta hur länge detta embargo gäller. Ett limbo utan uttalad främre tidsgräns.

Men så händer det något i Luleå.

Många framträdande lulebor fick se sitt projekt med commutertrain till Luleå Airport gå om intet.

En statlig myndighet meddelade att det blir ingen bro över Luleå hamn. Projektet föll, remisstiden går ut före årsskiftet, men beslutet anses nog vara hugget i sten.

Norrbotniabanan skall följa E4 genom kommunen.

I Piteå händer ingenting. Ingenting om detta finns att läsa i Piteå-Tidningen, man fortsätter med att bromsa försäljningen av Sinnenas ateljé. Den våta filten finns kvar.

I dagsläget ska Norrbotniabanan från söder följa E4 fram till Högsböle, upp på en hög betongbro över Pitsundet. Bron måste vara hög nog för att stora båtar ska komma under, för att därefter gå i en betongnedförsbacke vid älvstranden.

Väl passerat Häggholmen går banan upp mot E4 igen och följer den genom Luleå kommun.

De styrande vill ha sin station i centra Piteå. När det blir vet ingen, Sinnenas Ateljé får vänta.

Små markägare är ingenting att bry dig om.

Så har man tänkt i Piteå.