Jag blev bedragen av en telefonbedragare. Det var en otrevlig upplevelse då min bank dessutom påstod att allt var mitt fel.
Jag bestämde mig för att byta bank.
Jag vände mig sommaren 2024 till samma bankkedja varifrån bedrägerierna i en annan ort hade utgått ifrån. Jag anmälde mig i bankens reception och gav mina personuppgifter. Jag fick ett könummer men fick ändå inte träffa en handläggare.
Jag fick gå tillbaka till receptionen för att få en förklaring till varför jag inte fick komma in. Personalen där kunde inte ge en förklaring, eller ville inte. Jag föreslog att jag kunde vänta. Men det var inte aktuellt och därför ombads jag lämna banklokalen. Jag var definitivt en oönskad kund.
Jag ringde en annan storbank ett halvår senare.
Deras förklaring till att de inte ville ha mig som kund var mer sofistikerad. Den handläggare som hade tagit emot mina ansökningshandlingar hade slutat och därför visste de inget om min ansökan.
Femte gången jag ringde fick jag en manlig handläggare att kontrollera vad den som tagit emot mina handlingar hade noterat. Han hittade ingen ansökningshandling men ville inte säga mer än att banken skulle höra av sig inom en vecka. Då ringde jag kundtjänst ännu en gång. Det svar jag fick den här gången var att Postnord hade slarvat bort mina handlingar. Det kunde Postnord inte ha gjort då ansökningshandlingen var på plats veckan innan. Jag ringde några gånger till. Men gav upp när en handläggare påstod att banken kastade alla ansökningshandlingar om den som sökte inte var kund sedan tidigare.
Vid en rättegång jag deltog i var det en bedragare som påstod sig vara besviken över att behöva byta bank. Jag som blev bedragen fick inte byta bank.