När regeringen och dess samarbetspartier C och L lämnade över infrastrukturpropositionen till riksdagen med ett förslag på en historiskt stor ekonomisk ram för nationens infrastruktur de kommande tio åren, var budskapet från infrastrukturminister Tomas Eneroth och Per Bolund Miljö- och klimatminister vid presskonferensen tydligt, ”Norrbotniabanan ska färdigställas i sin helhet”. Signaturen ”Ugglan” ställer sig tvivlande till detta i sin insändare den 22 april.
Sedan 2018 finns Norrbotniabanan åter med i infrastrukturplanen och bygget pågår för fullt söderifrån. Nu måste nästa etapp mellan Skellefteå och Luleå skrivas in i den kommande infrastrukturplanen och de båda ministrarnas besked lovar gott. I höst kommer Trafikverket med ett förslag och våren 2022 tar regeringen det slutgiltiga beslutet om planen. Allt pekar på att Norrbotniabanan kommer att finnas med i sin helhet.
Norrbotniabanan är en förutsättning för att matcha de enorma investeringar som näringslivet gör, med ökade godstransporter och för att klara av kompetensförsörjning. Men banan är också viktig för ett fossilfritt Sverige år 2045.
EU pressar på om att det europeiska stomnätet för järnväg, i vilket Norrbotniabanan ingår, ska stå klart senast 2030 och följer allt som händer hos oss här i norr. Så sent som den 16 mars nämnde Europeiska kommissionens ordförande Ursula von der Leyen, Hybrit och H2 Greensteel som pionjärer och ett gott föredöme i arbetet för att göra vår ekonomi grönare. Man blir stolt!
Dessutom kommer gränsövergången Haparanda-Torneå inom kort att omfamnas av två av de nio europeiska stomnätskorridorerna, en genom Finland till Luleå och en genom Sverige till Uleåborg. Att persontågstrafiken öppnade på sträckan Luleå-Boden-Kalix-Haparanda den första april i år ligger helt i linje med detta och är ett måste med tanke på de starka företagsetableringarna i länet.
Med regeringens och dess samarbetspartiers (C och L) samt EU:s starka stöd för Norrbotniabanan kan planeringen mellan Skellefteå och Luleå påbörjas, bygget söderifrån färdigställas och fortsätta norrut när infrastrukturplanen spikats våren 2022. Det är nu viktigt att vi alla ställer in oss på det arbete som ligger framför oss, deltar i samråd och planering när det kommer. Vi hoppas att ”Ugglan” sällar sig till denna skara och börjar inse att Norrbotniabanan, i sin helhet, är i antågande!