Runt om i hela landet står kollektivtrafiken inför en svår situation – för att undvika smittspridning kör man full trafik, men uppmanar samtidigt den som kan att jobba hemifrån eller välja andra färdmedel. Resultatet är att biljettintäkterna går ner drastiskt och det finns ett stort hål i budgeten.
Från flera håll riktas nu krav på regeringen om ett riktat stöd, vilket säkert skulle vara bra. Men till syvende og sidst är det regionerna själva som ska se till att kollektivtrafiken fungerar.
Alternativet till att skära ner på trafiken och därigenom öka klimatskadliga transporter samt smittspridning är enkelt: ökad skattefinansiering. Genom att skatteboosta kollektivtrafiken kan man fortsätta köra bussar och tåg med full kapacitet trots att färre åker.
Städer som Tallinn, Dunkerque och landet Luxemburg har till och med infört permanent fri kollektivtrafiken. I Sverige finns det nolltaxa i kommuner som Avesta, Sala och Fagersta.
Eftersom alla behöver ett fungerande trafiksystem – bilister skulle få svårt att ta sig fram utan att andra åker kollektivt – och att minskad smittspridning är i hela samhällets intresse, så är det hög tid att Sveriges regioner inför fri skattefinansierad kollektivtrafik.