Inför vintersäsongen 2022/2023 gick gatuchefen Patrik Ruumensaari (PR) ut i medierna och varnade för en försämrad kvalitet av vinterväghållningen och ett ökat antal snöupplag inne i villaområdena. Anledningen var det rekordhöga bränslepriserna och det sparbeting som detta medförde.
Med facit i hand blev det faktiska utfallet av snöupplagen det motsatta. En myriad av lastmaskiner och lastbilar flyttade och transporterade snö från punkt A till B under hela vårvintern 2023 i en omfattning som jag aldrig sett tidigare. Vid mina dagliga hundpromenader kunde jag ibland se en handfull lastbilar i ett och samma blickfång som samtidigt, med motorerna på tomgång, väntade på sin tur att få sin last. Jag undrade i mitt stilla sinne vad detta kommer att kosta skattebetalarna.
Svaret kom den 11 maj 2023, där PR i Kuriren kunde redovisa att notan för snöröjningen steg med 11 miljoner kronor, eller en ökning med 25 procent i jämförelse med föregående år. Som orsak angav PR skenande dieselpriser, en riktigt besvärlig vinter, med blidväder och isiga gator. Enligt SMHI:s officiella statistik för Luleå vintern 2022/2023, var denna vintern tämligen ordinär utan att på något sätt sticka ut. Att enstaka blidväder skulle förorsaka ett budgetöverskridande med 25 procent tror jag inte heller på eftersom denna vädertyp förekommer varje vinter. Svaret finns nog i faktureringen för flyttningen och transporten av snön.
Det är därför ägnat att förvåna att vi innevarande år kunnat se en än mer omfattande transportverksamhet. I skrivande stund (läs 10/4) pågår transportverksamheten även kvällstid. Även om det fallit betydligt mer snö denna säsong, kan man inte försvara att man upprepade gånger föst ihop plogvallarna till upplag som man sedan fraktat bort. Visst är det trevligt med upplogade 8–10 meter breda kvartersvägar men är det värt priset? Enskilda fastighetsägare tar tillfället i akt och lämpar ”sin” snö på gatorna, vilket i praktiken innebär att skattebetalarna bekostar borttransporten av snön från enskilda fastigheter.
Det sparbeting som PR redogjort för, vad hände med det? Varför satsa skattemedel på en åtgärd som naturen själv kan ta hand om gratis och på ett miljövänligare sätt? Jag förstår att det finns skäl till att avlägsna snön på vissa ställen, till exempel av trafiksäkerhetsskäl, men varför införa ett nytt arbetssätt, med en sådan omfattning, som bara göder entreprenören?
Satsa i stället pengarna på operativa insatser som på ett bättre sätt kommer medborgarna till del. Ploga i tid när det behövs. Låt inte snön ligga kvar i flera dygn så det byggs upp ett 30 centimeter tjock lager av packad snö som vid den första blidan smälter och bli ett ogenomträngligt lager av snömodd som strandsätter hela stadsdelar.
Har Luleå Kommun som huvudman gett gatukontoret en generell amnesti mot budgetöverskridanden? Ett överskridande med 25 procent borde innebära en del höjda ögonbryn inom förvaltningen och krav på prioriteringar. Som verksamheten bedrivs idag kommer ständiga överskridanden, i förhållande till tidigare år, att bli det nya normala. Det får inte vara så att det ekonomiska måttet på den service som medborgarna åtnjuter för vinterväghållningen i huvudsak utgörs av kostnader för transport av snön. Pengarna kan användas på ett mycket bättre sätt och mer till gagn för medborgarna.