På Mjölkuddens trygghetsboende måste boende balansera på nedtrampade smala stigar. Det har fungerat utmärkt tidigare men denna vinter är gångstigen helt bortglömd. Det är till och från busshållplatsen och till butiken Coop. Många, många i huset använder rullator och det finns ingen chans att ta sig fram för dem. Det här är gamla människor med trötta ben som så klart vill använda den genaste vägen. Även besökare och anhöriga måste gå samma stig från besöksparkeringen till boendet.
Hyran i detta hus är väl tilltagen och att serva de boende borde vara en självklarhet.
Svar direkt från Lulebos marknads- och kommunikationschef Eva Holmberg:
Alla Lulebos bostadsområden ska snöröjas i enlighet med fastlagda rutiner och specifikationer för att boende och besökare till våra fastigheter ska kunna ta sig fram såväl till fots som i bil. Snöröjningen sköts av en extern entreprenör och Lulebo ansvarar för att följa upp att arbetet utförs enligt överenskommelse.
Med anledning av insändaren har områdesansvariga på Lulebos förvaltningsavdelning varit ute och tittat på hur det faktiskt ser ut på olika markytor i anslutning till Mjölkuddens trygghetsboende. De har också varit i kontakt med ansvariga personer hos den entreprenör som sköter vår snöröjning på Mjölkudden för att höra om det har förekommit några avvikelser.
Den samlade bedömningen är att snöröjningen på området sköts i enlighet med gällande rutiner och specifikationer. Samma maskiner och förare sköter snöröjningen på hela Mjölkudden och Tunastigen och ibland kan trygghetsboendets markytor åtgärdas först medan de ibland kan åtgärdas sist under ett snöröjningspass. Vid svårt väder med kraftigt snöfall kombinerat med vind kan en markyta också upplevas som oskottad trots att den redan har skottats.
Vi och våra entreprenörer har som gemensamt mål att tillhandahålla en fungerande utemiljö för alla våra hyresgäster. Extra besvärliga vädersituationer gör arbetet svårare och då hoppas vi på tillfälligt överseende. Skulle snöröjningen helt utebli hoppas vi våra hyresgäster vill höra av sig direkt till vår felanmälan så vi kan åtgärda problemet.