Frågetecken bara hopar sig

Oklarheterna och frågetecknen kring Norrbotniabanan hopar sig.

Oklarheterna och frågetecknen kring Norrbotniabanan hopar sig, skriver "Ugglan".

Oklarheterna och frågetecknen kring Norrbotniabanan hopar sig, skriver "Ugglan".

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Insändare2020-07-28 03:34
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

EU har i dagarna nobbat Trafikverkets ansökan om EU-medel för planering och projektering av Norrbotniabanan från Skellefteå till Luleå. Någon motivering för avslaget har ej lämnats. 

Norrbotniabanan AB och Norrbotniabanegruppen har tidigare gjort ett stort nummer av att EU-pengar kommer, trots att den aktuella sträckningen inte finns med i den nuvarande infrastrukturplanen. 

Den nuvarande planen gäller för perioden 2018-2029. Planen uppdateras vart fjärde år, det vill säga 2022. 

Kommer hela sträckningen med då? Det är minst sagt osäkert. Planen ska remissbehandlas och i bästa fall blir det en proposition 2022. Det är samma år som det är nyval. Hur den nya regeringen kommer att se ut är inte ens skrivet i stjärnorna.

Det känns som att regeringen, Norrbotniabanan AB och Norrbotniabanegruppen chansar i sina antaganden och olika utspel. Inte minst de olika tidsaspekterna för byggstarter, byggtider och färdigställande framstår som rena falsarier. Detta är inte seriöst att varken arbeta eller att bedriva kampanjer på ett sådant sätt.

Det har framkommit i uttalanden att byggtiden Skellefteå-Luleå skulle vara 8-10 år. Från vilket datum då? Är det om 10 eller 20 år byggstarten ska ske? 

I valrörelsens sista vecka 2018 tog statsministern det första spadtaget för den 9 kilometer långa sträckan Umeå-Dåva. Enligt Umeå kommun har visst röjningsarbete för denna sträcka påbörjats. Det är nu 2020. 

Byggstart för de första 9 kilometrarna är beslutat till 2023-2025. När är det klart? När börjar bygget Dåva-Skellefteå? När är det klart? Det är "smoke on the" räls som verkar gälla. 

Tågtrafiken till Norrbotten måste fungera. Det är ohållbart att vänta på Norrbotniabanan. Regeringen måste ge Trafikverket i uppdrag och medel för att omgående bygga dubbelspår för den befintliga stambanan. 

Stambanan är sedan flera år belastad till 100 procent. Att vänta 25 år eller mer tills Norrbotniabanan är framme i Luleå är ohållbart. Det är helt enkelt en klantigt skött planering av den framtida tågtrafiken.

Tidsplaner, finansiering och formella beslut har hamnat i ett vakuum. Felaktiga antaganden och gissningar verkar vara vad som gäller.