Fördomar hos pedagoger leder till utanförskap

En 15-Ärig pojke har av skolans pedagoger fÄtt en felaktig stÀmpel. Var gÄr grÀnsen mellan pÄstÄdd vÀlvilja och rena trakasserier? skriver signaturen Anhörig MD.

Pedagoger i pojkens skola pÄstÄr grundlöst att han Àr ett dÄligt umgÀnge, tar droger och Àr kriminell. "Vi ska vÀl lyfta vÄra unga i stÀllet för att sÀnka dem?", skriver signaturen Anhörig MD.

Pedagoger i pojkens skola pÄstÄr grundlöst att han Àr ett dÄligt umgÀnge, tar droger och Àr kriminell. "Vi ska vÀl lyfta vÄra unga i stÀllet för att sÀnka dem?", skriver signaturen Anhörig MD.

Foto: Isabell Höjman/TT

InsÀndare2020-10-13 10:37
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Bakom datorskĂ€rmen i sitt rum sitter en femtonĂ„rig pojke som inte lyckades ta sig till skolan idag heller. Det Ă€r en pojke som har pĂ„tagliga svĂ„righeter med förĂ€ndringar och nya intryck. I skrivande stund vĂ€ntar han pĂ„ en NPF-utredning och ser fram emot verktyg som ska underlĂ€tta vardagen. 

Pojkens mamma har kÀmpat i flera Är för att fÄ sonen till skolan och har ofta lyckats, för att behöva inse att han kom till skolan den dagen men inte hela vÀgen in i klassrummet. Stödet och resurserna finns inte pÄ skolan för att ta över, trots att skolan enligt lag har en omfattande skyldighet att anpassa skolmiljön efter elevernas förutsÀttningar. För lite resurser pÄ skolor nÀr det kommer till barn och ungdomar i behov av extra stöd Àr ett stort problem och kan vara rentav livsavgörande. Vidare Àr det sÄ otroligt viktigt att de resurser som finns, Àven om de inte Àr tillrÀckliga, fungerar. Att de resurser som finns inte gör det totala motsatta genom att motarbeta elevens utveckling. Det borde vara en sjÀlvklarhet.

Pedagoger varnar andra elever för att umgĂ„s med pojken. Enligt dem Ă€r han ett dĂ„ligt umgĂ€nge, han Ă€r kriminell, tar droger och kommer att lura andra elever pĂ„ pengar. De sĂ€ger att han klĂ€r sig som en knarkare. Han blir anmĂ€ld till socialtjĂ€nsten och har fĂ„tt lĂ€mna drogtester som visat sig vara negativa. ÄndĂ„ fortsĂ€tter det. 

Pojken gĂ„r inte pĂ„ fester, har aldrig ertappats med att vara pĂ„verkad av varken alkohol, andra droger eller nĂ„gon form av kriminellt beteende. Han Ă€r inte ute om nĂ€tterna, i stĂ€llet sitter han pĂ„ sitt rum framför sin dator. Vid ett tillfĂ€lle förra vĂ„ren fick mamman ett sms frĂ„n skolans rektor angĂ„ende en pĂ„gĂ„ende ungdomsfest dĂ€r hon ville försĂ€kra sig om att pojken var hemma som vanligt. Det var han. Innan sommaren fick pojken ytterligare en orosanmĂ€lan mot sig som var gjord i ett sĂ„ kallat ”förebyggande syfte” ifall att han skulle göra nĂ„got ”dumt” under lovet. SocialtjĂ€nsten lĂ€gger dock ner utredningarna gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng med anledning att det inte finns nĂ„got underlag för en vidare utredning. Pojken fĂ„r i stĂ€llet beröm för sitt trevliga bemötande av polis och andra myndigheter. 

ÄndĂ„ fortsĂ€tter det.

Var gĂ„r egentligen grĂ€nsen mellan pĂ„stĂ„dd vĂ€lvilja och rena trakasserier? Faran med dessa pĂ„stĂ„enden som skolans pedagoger sprider till andra elever och deras förĂ€ldrar Ă€r att han aldrig fĂ„r en chans att visa att han inte Ă€r den de pĂ„stĂ„r att han Ă€r. De krĂ€nker en ung mĂ€nniska som hamnar i ett ofrivilligt utanförskap. Han har fĂ„tt en falsk stĂ€mpel pĂ„ sig som kan vara oerhört svĂ„r att tvĂ€tta bort. Han fĂ„r inte en chans. 

Är pojken ett dĂ„ligt umgĂ€nge för att han inte klarade betygen i skolan? För att skolan inte lyckades med sitt uppdrag? Pojken som aldrig varit pĂ„verkad eller misstĂ€nkt pĂ„verkad, som aldrig varit inblandad i nĂ„got kriminellt. Pojken som Ă€r mer hemma Ă€n nĂ„gon annanstans.

Söker man pĂ„ omdömen frĂ„n skolan blir det tydligt att det Ă€r fler elever som har blivit behandlade pĂ„ det hĂ€r viset. En tidigare anstĂ€lld pĂ„ skolan har Ă€ven bekrĂ€ftat hur pedagoger talar illa om och fördömer elever med svĂ„righeter i skolan. NĂ€r skolan misslyckas med att nĂ„ barn och ungdomar i behov av extra stöd Ă€r det som att de behöver skylla pĂ„ nĂ„got och dessa elever blir klassade som knarkare och kriminella. Pedagogernas egna tolkningar blir till elaka sanningar som Ă€r svĂ„ra för en ung person att gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng försöka dementera. Det Ă€r livsfarligt. 

Vi ska vÀl lyfta vÄra unga i stÀllet för att sÀnka dem?