Bäste Tomas Eneroth, det verkar som om ministern inte uppmärksammat de problem som föreligger vardagstrafiken (på land), trots ett innehav av körkort.
Har aldrig förnekat att det finns problem med vattenskotrar och ser det inte som en nackdel med ett förarbevis eller körkort för vattenskoter. Jag påpekar däremot den bristande utbildning som råder för behörighet för framförandet av en så kallad ”mopedbil”, samt påminner om att det finns en vattenskoterförordning som bland annat reglerar var det är tillåtet att framföra vattenskotrar och som inte kan tillämpas då förordningen strider mot EU-lag som står över svensk lag.
Lämpligt hade varit om infrastrukturminister Tomas Eneroth såg till så att denna förordning kan tillämpas och kanske också att den revideras, före att det krävs ett förarbevis eller körkort för vattenskoter.
Eneroth nämner också vad utbildningen för moped klass 1 resulterat i och att antalet döda mopedförare i åldern 15–17 år minskat. Detta är naturligtvis en stor framgång med glädje för vårt trafiksäkerhetsarbete.
Här har Eneroth glömt att denna utbildning för AM körkort, för moped klass I (kallas ibland EU-moped) som också innefattar behörighet av framförandet av en så kallad ”mopedbil”. Denna utbildning genomförs med en tvåhjulig moped och dessvärre får eleven inte någon körträning med fyrhjuligt fordon eller lära sig hur en ”mopedbil” ska köras eller placeras i vägens körfält.
Så låt mig påminna Tomas Eneroth om det tråkiga och fakta, att det per år inträffar runt 60 olyckor med dessa ”mopedbilar” (mopedklass 1) som resulterat till personskador och även olyckor med dödlig utgång, senast i Täby mellan en polisbil och ”mopedbil”. Hade kanske därför varit till en fördel att satsa på rätt utbildning för dessa ”mopedbilstrafikanter”, före ett införande av vattenskoterkörkort.
Kan heller inte tänka att där skulle finnas resurser för kontroll av bestämmelser eller körkort på sjön, när de inte finns tillräckliga resurser för att övervaka vägtrafiken. Utöver behövs en kompletterande vidareutbildning till alla Sveriges trafikanter, såsom bilförare (kanske vart femte till tionde år) mc-, och mopedförare, cyklister och gångtrafikanter.
Trots innehav av körkort håller inte alla fastställd hastighet eller avstånd till framförvarande fordon, en del glömmer eller negligerar att göra tecken under färd, stannar inte vid stopptecken eller felparkerar bilen så att räddningsfordon inte kan rycka ut vid drunkning och så vidare.
Det finns även en del som totalt negligerar alla trafikregler, trots ett innehav av körkort, så varför skulle ett körkort för vattenskoter lösa problem till sjöss, när körkort inte löser problem i vägtrafiken?