En lokal företagare hade varit rökt för länge sedan

Insändarskribenten tycker att Länstrafiken måste göra om avtalet för skolskjutsar.

Skolskjutsen i Luleå har varit en het fråga den här hösten.

Skolskjutsen i Luleå har varit en het fråga den här hösten.

Foto: Maria Johansson

Insändare2024-10-01 04:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Efter all uppmärksamhet i tidningar och sociala medier angående busskaoset. Jag tänker inte skriva om alla incidenter som alla redan läst och det är fortfarande en hel del som inte framkommit till läsare (tidningar, FB, Instagram). Det måste vara ett avtal utöver gängse regler som gäller i vårt län/kommuner. En vanlig lokal företagare hade för länge sedan varit "rökt".

Varför håller vi inte oss till lokala aktörer som känner till byar, skolor och är mån om passagerarna?

Andra företag i kommunen gynnar lokala företag, vinning för alla inblandade.

Avtalet som skrevs tidigare gällande trafiken Luleå-Boden. Med bussar som sett bättre dagar, där det oftast hänger efter en bärgarbil. Hur lång dispens hade Nobina fått där? Måste vara rekord i dispens.

Bussmagasinet 13 december 2021 skriver: "Jätteaffär i bussbranschen: Investmentbolag köper Nobina för 9,3 miljarder". Ett dotterbolag till Nobina finns i södra Sverige.

Var 14:e dag kommer nya busschaufförer upp till länet från mellersta och södra delarna av Sverige. Förstår att de inte lägger ned någon speciell service för passagerare eller andra, de kör sina veckor och åker hem. Ingen kännedom om byar, skolor eller andra sympatier som lokala aktörer har i ryggraden.

Sist men inte minst, våra skattepengar, ja de stannar minsann inte i länet. Busschaufförerna skattar där de är bosatta och kostnaden för upphandlingen, ja skattepengarna hamnar inte i vårt län i alla fall.

Nej, Länstrafiken med de inblandade aktörerna som skrev under avtalet. Gör om och gör rätt. Vi har en lång vinter framför oss, ansvaret ligger hos er (ni har också barn).