Trafikverket har tillsammans med andra myndigheter utrett hur man skall göra E4 som passerar Börjelslandet säkrare. Målet har varit att göra den långa raksträckan "mötesfri". Det är den inte!
Trafiken är intensiv längs raksträckan och Trafikverkets planering har tagit cirka åtta år. Resultatet är att sträckan fortfarande är farlig. Trafikverket har inte genomfört de nödvändiga åtgärder som krävs för att göra denna sträcka säker. Den stora förändringen är att man efter årslånga förhandlingar med markägare lyckats stänga av ett flertal påfarter till E4 och sätta upp vägräcken som separerar delar av körbanorna.
Den stora missen är att man byggt två vägtunnlar för gående i den norra och södra delen av vägsträckan. Dessa tunnlar kunde enkelt ha breddas med 1 – 2 meter och möjliggöra även för personbilar att på ett säkert sätt köra in och ur byn från båda sidor med en fartbegränsning på 20 km kombinerat med en bred gångbana. Där tänkte man inte "trafiksäkerhet" utan bara på kostnader. Möjligheten om man vill uppnå hög trafiksäkerhet finns fortfarande kvar om man breddar tunnlarna.
Man byggde en ny och farlig korsning som korsar E4 mitt på raksträckan och minskade körfälten från fyra till två vid korsningarna. Det finns ytterligare en olycksdrabbad korsning en mycket kort bit från den nya. Det är in- och utfarten till Sundom. Det är således två korsningar tätt efter varandra mitt på E4. Under rusningstrafiken är det återkommande incidenter vid båda korsningarna. Planeringen är obegriplig eftersom man kunde gjort ombyggnationen på ett trafiksäkrare sätt. Trafiken från Sundom som ska svänga söderut måste korsa E4 med trafik från båda hållen. Samma sak gäller trafik från Börjelslandet som ska norrut via den nya korsningen en liten bit från Sundomskorsningen.
Jag är en utflyttad bybo sedan drygt ett år och besökte nyligen Börjelslandet söderifrån och svängde vänster vid den nya avfarten för att lämna företräde för trafiken som kom norrifrån på E4. Det rymdes tre bilar på avfarten sedan var det stopp i trafiken bakom på E4. Eftersom två körfält minskats till ett innan korsningen påminde trafiken bakom mig om ett flipperspel när bilarna skulle byta körfält för att sedan bli stående. Är det här trafiksäkert? Bilar söderifrån som ska svänga mot Sundom bromsar in innan de kan svänga. Samma sak gäller trafik från norr.
Tidigare har skolbussen kört genom Börjelslandet i alla år och tagit upp och släppt av skolbarnen på olika platser i byn. Nu vägrar bussbolaget att köra genom byn av säkerhetsskäl eftersom vägkorsningarna i byn blivit för snäva och farliga. Nu tvingas småbarnen att gå relativt långa sträckor upp till E4 och till busshållplatserna längs E4. Det finns två gångtunnlar men kan man vara säker på att barnen använder dem och inte rusar över E4 som är kortaste vägen?
Hur har säkerhetstänket hos "experterna" fungerat här? Sätt omedelbart in en mindre buss som klarar av att köra skolbarnen inom byn till Persöskolan. Barnen skall inte upp på E4!
E4 vid Börjelslandet är fortfarande farlig
Trots omfattande ombyggnader är raksträckan som går förbi Börjelslandet fortfarande farlig, skriver Jan-Erik Nordin.
Jan-Erik Nordin är kritisk till hur Trafikverket löst E4-korsningarna vid Börjelslandet och Sundom.
Foto: Petra Älvstrand
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.