Nu när vintersjöfarten har börjat tidigare än vanligt, så konstaterar jag att Vilja har gått ner till Piteå för att hjälpa till assistans av fartyg och isbrytning i hamnområdet denna vinter också.
Detta beror som en tidigare insändare poängterade i våras att hamnen i Luleå är för grund för Vilja.
Nu är vi tillbaka till vilken dålig investering som har gjorts av styrelsen och ledningen i Luleå hamn på cirka 180 miljoner.
Frågan man kan ställa sig är, att när det tar åtta till tio år för projektet Malmporten att bli klart, kunde inte Luleå hamn köpt in en begagnad bogserbåt liknande Vilja, utan isbrytning och hybridteknik för 30-40 miljoner, som är anpassad till nu varande tonnage och antigen hyrt ut den vintertiden söderut eller lagt upp henne för vintern?
Under den tiden hade man haft möjlighet att utvärdera med experter inom området och ta fram en eller två bogserbåtar som är anpassad dom behov som finns här uppe i Luleå.
Att Vilja är i Piteå vintertid är en dålig affär för Luleå hamn.
Dålig affär för Luleå hamn
Bogserbåten Vilja ligger i Piteå även denna vinter. En dålig affär för Luleå hamn, skriver signaturen Hans Oskar.
Foto: Reino Jillker
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.