Det är ju att såga av den gren man sitter på. Ett helt huvudlöst förslag. Jag hoppas att regeringen hittar papperskorgen. Regeringen talar för tillfället med kluven tunga.
De säger att man ska satsa på järnvägen, men vad gör man? De uppmanar folk att flyga mer och satsar mer på bidrag till flyget och fler flygplatser!
Samtidigt går jultrafiken med så dåliga lok att tågen blir stående i flera timmar med trasiga lok. Man vill ha lönsamhet, men blir det lönsamhet om man höjer avgiften så att företagen som nyttjar järnvägen flyttar över sina transporter till landsvägen istället? Det verkar korkat. Man borde istället ge bonus och bidrag till de företag som använder järnvägen där det går.
Hur gör man i EU? Under pandemin halverade man banavgifterna och de ledande länderna Tyskland, Schweiz och Frankrike tog bort avgifterna helt.
Trafikverket skriver på Parisavtalet om att öka satsningen på tåg, och vad gör man? Man höjer det tillåtna tonnaget på lastbilar, till och med ökar lastbilslängderna.
Varje gång vi kan köra ett tåg istället för lastbil eller buss gör vi en enorm vinst för miljön, energin och säkerheten. Tänkt på att ett enda godståg, med en lokförare, kan ersätta 50 lastbilar. Lastbilar med smutsig, dyr, importerad sinande energikälla.
Tågen drivs av en inhemsk, förnybar, ren grön el. Det vill säga att när man bromsar får man tillbaka el. När det gäller koldioxidutsläppen sa några kända miljöforskare: "Våra utsläpp är nu ytterst nära gränsen på 440 ppm". Vi kanske redan är där?
Apropå energi, när man skickar gods en given sträcka kommer det åtta gånger längre med tåg än lastbil med samma mängd energi. När det gäller säkerheten kan ingen gardera sig för olyckor men om man färdas en given sträcka är risken att dö i en olycka 20 gånger större med bil än med tåg.
Listan på fördelar med tåg kan göras lång, men en bra politik är att kunna ändra sig när något blir fel. Jag hoppas att vår minister skrotar banavgiftshöjningen och istället stimulerar satsningar på järnväg. Bygg dubbelspår mellan Luleå och Narvik så att vår "mjölkko" LKAB kan transportera malmen säkert. Nu när projekteringen av Norrbotniabanan är klar, få fart på bygget, gärna bygga från flera håll.