Jag håller helt med "Ugglan" som skrev att det "Finns inga skäl att dra NB-banan i östlig riktning". 80 procent av tågtrafiken kommer att bestå av godståg, och dom har ingen anledning att passera flygplatsen, däremot blir det problem och förseningar när tågen till/från hamnen ska vända för att gå söderut.
För persontrafiken norrifrån är det en utopi, med de störningar som orsakas av broöppningar och små möjligheter att synka tågtidtabeller på malmbanan mot flygavgångar/-ankomster. Dessutom har ju tågen svårt att hålla tidtabeller redan nu, särskilt i vinterväder. Bussen är mycket smidigare och den kan dessutom angöra fler hållplatser än centralstationen, t ex hotell och universitetet.
För resenärer från Piteå föreslår jag en enkel lösning: Gör en hållplats i Antnäs och sätt in gratis (el-)bussar till/från flygplatsen. De kan köra i skytteltrafik dag och natt och kostnaden för detta kommer aldrig att bli mer än en bråkdel av kostnaden för den östliga dragningen.
En annan aspekt är att det finns bara några städer i Sverige som har den fantastiska möjligheten till båttrafik och segling i centrum av staden. Hit kommer kryssningsfartyg med turister och seglande turister på egen köl från hela Nordeuropa. Luleå är också en av de fritidsbåt-tätaste städerna i Sverige, även segelbåtar. Med en järnvägsbro kommer sannolikt denna båttrafik att dö, även om bron kan öppnas ibland.