Boende i Södra hamn blir lidande utan bron

Den som överlever trafiken får se hur det går utan gångbron, skriver Kjell Eriksson.

Gångbron över Varvsleden är ett minne blott.

Gångbron över Varvsleden är ett minne blott.

Foto: Elisabeth Hedman

Insändare2020-02-06 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I Södra hamns bostadsrättsförening är 84 procent av de boende över 70 år eller äldre. Knappt 460 personer bor i föreningens 298 lägenheter.

Adjöss med den. Nu kan kommunledningen äntligen få lugn och ro. Röret är borta trots protesterna, allt är frid och fröjd men kvar blev ett hål i väggen. Att tubröret var en av förutsättningarna för bygglovet när bostadsområdet i Södra Hamn skulle byggas, det är glömt.  

Röret var en nagel i ögat, det skulle bort. Samtidigt tröstar kommunalrådet Lenita Ericson med kompensation att refugen skall breddas. Då undrar vi, kommer den "gröna gubben" lysa lika längre som vid stadshuset? 

Jag är inte förvånad över att det 30 ton tunga "helröret" revs då kommunen upphörde med underhållet och samtidigt medverkade till att tuben fick flera öknamn. Jag är mest orolig över det hårda klimatet som nu råder i den politiska ledningen. Tuben stängdes framför näsan för oss boende redan i maj månad 2019 utan förvarning eller annan information. 

Ordförande Lars Uno Höök för bostadsrättsföreningen Södra Hamn togs på sängen när boende plötsligt utan förvarning fick påhälsning av personal från kommunen för att inspektera väggarna. Då kan man fundera varför Luleå kommun minskar i förtroende hos Luleåborna. 

Mina tankar går närmast till de äldre och rullatorberoende men även mammor och pappor med barnvagnar. 

Varvsleden är den mest trafikerade gatan i Luleå och också den farligaste, populäraste gatan för ungdomar som testar sina bilar, men även motorcyklar. Övergångsstället är inte tillförlitligt trots att det finns trafikljus. Bilköerna kommer att öka kraftigt då Kuststad är inflyttningsklar, gäller även den gamla Arbetsförmedlingen. 

Hur det blir med miljön och luften kan vi ana. Det blir ett kapitel för sig. Spännande fortsättning följer. Vi som eventuellt överlever övergångsstället får Teknikens hus till Södra hamn, nära till rullatortestbanan med våra elektroniska rullatorer, robotstyrda rullstolar och kontaktrobotar. Att Luleåborna får överge sin samlingsplats till förmån för Teknikens hus och får fira nyårssmällarna i kommunens inköpta båtar nedanför kranen, är av mindre betydelse.

Är man pessimistisk sparar man pengar, vilket sedan påverkar ekonomin negativt.

Kjell Eriksson