Jag läser insändaren om byggande av tågbanan från Umeå till Luleå i Kuriren den 28 juli. Hela sträckan från Umeå och norrut saknar i princip vägstandard för all bil trafik och tunga fordon som dagligen åker på vägarna.
Många olyckor sker årligen längs vägarna med stort lidande trots hastighets sänkning genom stora delar av Västerbotten och även än fler fartkameror.
Jag läser även dagligen då jag är här i norr om bristfälligt underhåll av övrigt vägnät på riksvägar och mindre vägar, senaste dagarna höga klagomål från boende i Piteå och Älvsby kommuner.
En utbyggd E4 till motorvägsstandard på hela sträckan så kan Norrlandskusten bussarna (eller för all del andra bussföretag) snabbt passera sträckan Haparanda till Umeå och även inlandet och ansluta till Umeå för vidare resa med snabbtåget.
Det kommer att gynna avsevärt fler resande än några enstaka stationer på hela tågsträckan som knutpunkter.
Vägutbyggnad skapar även det arbetstillfällen, kanske till och med fler än tågutbyggnad och några stationshus, och många människoliv kan sparas.
Stambanan behöver självfallet rustas upp till modern standard för alla godstransporter med fler mötesplatser och förstärkta broar med mera. Men godstransporter, om de tar ett halvt dygn längre från norra till södra Sverige, tror jag med god planering fraktköpare kan acceptera. Likväl att godstransporter längs vägarna blir säkrare.
Att dessutom byggstart och genomförande, förutsatt att det ekonomiska löses, är avsevärt kortare än en tågbana.