Alla möjligheter för Norrbotniabanan är inte utredda

En tunnel under älven har aldrig utretts som ett alternativ för Norrbotniabanan, konstaterar insändarskribenten som gärna hade sett ett sådant förslag.

Alternativen för Norrbotniabanan bör inte bara bestå av ett västligt och ett östligt alternativ, menar insändarskribenten.

Alternativen för Norrbotniabanan bör inte bara bestå av ett västligt och ett östligt alternativ, menar insändarskribenten.

Foto: Thomas Lövgren

Insändare2024-11-16 02:37
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När alla intressenter tycks föredra ett östligt alternativ har Trafikverket satt ner foten och föreslagit det västliga alternativet. Detta samtidigt som man inte utvärderat alla alternativ. Det har aldrig tagits fram en utredning om det går att lägga en tunnel under älven. 

För att inte få för stora lutningar på spåret kunde tunneln börja innan flygplatsen med en station under marken och när man kommer över på andra sidan kan man även här ha en hållplats under nuvarande stationshus. På detta sätt skulle man undvika en säcklösning. 

Alternativet skulle troligen inte bli dyrare än en bro. I södra Sverige jobbar städer med att bygga bort säcklösningar samt bygger stora tunnelsystem för att få bättre trafiklösningar. I öst länken planerar man för en åtta kilometer lång tunnel under Norrköping.

När man gör så här stora infrastruktursatsningar kan man inte titta så kortsiktigt så att man inte väljer den bästa lösningen som kanske skall stå i flera hundra år. Idag talas det mycket om att säkerhetsläget har försämrats och vi måste se över vår infrastruktur. Genom att bygga ett stationssystem under mark skulle man minska risken för att den skulle bli bombad och då skulle den även kunna användas som skyddsrum. När man byggde den nuvarande järnvägen lades den inte längs kusten för att en fiende inte skulle kunna skjuta sönder den från havet. 

Med alla industrisatsningar som nu sker där man räknar med att befolkningen bara i Norrbotten behöver öka med 50 000 personer kommer pendlingsbehovet att öka. Att då bygga en ny järnväg som inte möjliggör pendling på ett snabbt och säkert sätt verkar vara ovanligt dumt och småsnålt. Lite typiskt att kolonin Norrbotten skall få det billigaste alternativet. Under 60-talet när LKAB gjorde stora vinster dolde staten det genom att ta ut stora avgifter för transporterna som investerades i järnvägen söderöver.