– Alla är överens om fördelarna med arbetskraftsinvandring för Sverige. Problemet är att åtgärder för att minska invandringen generellt kommer att slå mot arbetskraftsinvandringen. Risken är stor att våra utländska kollegor inte känner sig välkomna, säger Anders Thor, kommunikationschef i Norden vid Northvolt.
Att försörjningskravet planeras att höjas från 13 000 till över 30 000 i månaden är inte ett problem, bedömer Thor.
– Det klarar våra anställda. Att det blir svårare för partners som inte kan eller behöver jobba att få ett permanent uppehållstillstånd, är däremot något som oroar oss. Det är signaler som många uppfattar som förvånande och upprörande, eftersom familjen oftast har en hög inkomst och bidrar så pass mycket till samhället.
Batterijätten är uppe i över 1000 anställda i Skellefteå, där cirka 4000 ska arbeta när produktionen är i full drift 2026. Anders Thor betonar att placeringen i Skellefteå inte är grundproblemet.
– Visst är det så att vi behöver bli många fler människor i norra Sverige. Men för oss är det inte avgörande. Vi bygger en ny basindustri och har varit globala från dag ett. Vi har alltid "headhuntat" från hela världen, såväl till Skellefteå som Stockholm och Västerås. Vi har 110 olika nationaliteter och rekryterar konsekvent på en global expertmarknad.
Redan före regeringsskiftet infördes dock nya regler som har orsakat långa handläggningstider av arbetstillstånd på Migrationsverket. Något som även gäller det snabbspår som via certifierade företag ska innebära att arbetstillståndet är på plats inom några veckor.
– Det blev en ökad administration. Bland annat krävs det numera fysiska underskrifter på allt i stället för digitala. Eftersom man inleder med sex månaders provanställning som sen blir en fast anställning så måste man nu ansöka om arbetstillstånd två gånger om. Ansökningstiden har gått från 10–20 dagar till i vissa fall 4–6 månader. Bland annat har det inneburit att topprekryteringar som vi varit överens med fått vänta så länge att de skaffat sig en annan anställning, säger Anders Thor.
Northvolts oro delas av T25-gruppen, där alla de stora bolagen samverkar.
– Även om man väljer snabbspåret så tar det flera månader i vissa fall. Det måste bli en ändring, säger Johan Albinsson, HR-direktör vid Boliden.
Fredrik Bengtsson, chef för Migrationsverket region syd, där arbetstillstånden hanteras, bekräftar att väntetiden för tillfället är något längre än normalt men vill nyansera bilden avsevärt.
Bengtsson slår fast att myndigheten har fyra månader på sig att avgöra ett ärende enligt lagstiftningen, samt att snabbspåret, där certifierade företag tar på sig att säkerställa att ansökan är komplett, är en självpåtagen tjänst från myndighetens sida.
– Sedan vi startade för tio år sedan har vi lyckats hålla målet med tio dagar för beslut och 20 dagar för förlängning ganska bra. I dag är väntetiden 35-40 dagar. Det finns flera anledningar. Dels har vi betydligt fler ansökningar i år än tidigare. En ökning med 20-25 procent, bedömer jag.
– Till detta ska läggas en ny lagstiftning sedan i juni. Tidigare räckte det med arbetserbjudande, nu krävs det anställningsbevis, vilket är en stor skillnad. Det innebar även att vi var tvungen att komplettera en stor mängd ärenden som inte var avgjorda. I nya lagstiftningen måste man också kunna visa att man kan försörja familjen och att man har boende för familjen. Det har alltså byggts in bedömningar i prövningarna som gör dem mer komplexa än tidigare.
För att kunna hålla tempot har Migrationsverket anställt 100 personer extra.
– Det kommer att få effekt men de måste också läras upp, och det tar tid. Men vi är på väg att arbeta oss ifatt.
Det talas om väntetider på 4-6 månader. Stämmer inte det?
– Det kan stämma i vissa ärenden. Men då har inte ansökan varit komplett.
Vad säger du om kritiken om att ni har en långsam och analog byråkrati, som även fördes fram av Terminal 5:s vd Peder Hansson i en annan artikel?
– Både ja och nej. Att jämföra oss med Skatteverket är att jämföra äpplen och päron. De jobbar bara med personer som är bosatta i Sverige. Men kritiken har en poäng och vi jobbar med att förbättra vårt digitala flöde. Vi tar fram prototyper och gör tester. I hyfsad närtid hoppas vi kunna presentera någon form av e-legitimation för den här målgruppen också, säger Fredrik Bengtsson.