Inom loppet av 24 timmar stod både Gällivare och Kiruna kommun utan sina högsta chefer. Att både kommundirektörerna Monika Flodström och Johan Bergstad hoppade av samtidigt är med högsta sannolikhet en slump. Dock kan avhoppen få konsekvenser för de kommunala verksamheterna som just nu är hårt ansatta av samhällsomvandlingar och industrisatsningar.
– Jag tycker alltid det är oroväckande när chefer byts ut efter en kort tid på sin post. Här i Göteborg byts rektorer ut varje år. Är det så att man byter ut höga chefer inom kommunen ofta så är det ett kännetecken på något som är trasigt i organisationen, säger Henrik Eriksson.
Eriksson doktorerade vid LTU 2004 men är sedan snart 16 år professor i kvalitet och verksamhetsutveckling vid Chalmers. Han har forskat på och skrivit en bok om Sveriges bästa verksamheter (vilket också är bokens titel). Eriksson pekar ut flera bekymmer som uppstår när höga chefer i offentlig förvaltning hoppar av.
– Då tappar organisationen fart. Man byter ut en person som varit med i ett viktigt utvecklingsarbete och det ska börja rekryteras. Då saknas ett viktigt huvud. Det är klart allvarligt, säger Henrik Eriksson.
– Det kan ge stor effekt på hela verksamheten, där det skapar frustration och otrygghet. Det kan ledas, kanske inte i raka linjer, ner till eleverna i skolan eller brukarna i omsorgen.
Samtidigt är rollen som kommundirektör väldigt utsatt, många möten med myndigheter, politiker och massmedia.
– Det är mycket press och en svår roll att vara chef i offentlig sektor. Det är väldigt utsatt och det gäller att skapa rätt förutsättningar, säger Henrik Eriksson.
Han ser också att, utan att peka ut Gällivare eller Kiruna specifikt, att många offentliga verksamheter är för fast i omoderna sätt att organisera och leda.
– Tyvärr är offentlig sektor fast i det gamla hierarkiska tänket som egentligen utformades i industrin under förra årtusendet, där man som medarbetare inte ansågs kunna tänka utan behövde en chef som sa åt en vad som skulle göras. Det gör att människor blir omotiverade.
Han ser inte heller att styrning från politiker, kommunallag eller offentlig upphandling egentligen ska vara ett hinder för kommuner att förändras.
– Även privata företag är reglerade, de har också lagar att förhålla sig till och har ägare som bestämmer likt politiker gör i offentlig sektor. De har mer gemensamt på det sättet. Däremot så slås man ju ut som organisation i privat sektor om man inte sköter sig och levererar. Det gör man ju inte som kommun.
I många väl fungerade verksamheter har Henrik Eriksson sett att chefer rekryteras intern snarare än externt.
– Då har man byggt en kultur i organisationen som man sedan för med sig upp i leden. En extern rekrytering kan istället bryta ner etablerade arbetsformer.
Just kommuner kan ha svårt att hänga med när industriföretag vill ha snabba beslut, säger Henrik Eriksson.
– Många kommunala chefer är väldigt bra på förvaltning, men tyvärr hänger de inte riktigt med idag när man måste göra mycket mer som chef och organisation i en omvärld som förändras väldigt mycket. Då förändras också behoven och kraven från invånarna, säger Eriksson och fortsätter:
– Hela den här industrisatsningen i norr sätter ett tryck på kommunerna att växla upp och då får det inte vara sömnigt utan utveckling i ett jädrans tempo.