Det visar vår högst ovetenskapliga rundtur på Hertsö ängar, bostadsområdet någon kilometer från Hertsöfältet, där spanska företaget Fertiberia planerar för en konstgödselfabrik.
Liknande planer har LKAB för sin industripark Reemap på Svartön, tvärs över Hertsöfjärden.
Luleå ridklubb har ungefär lika långt till båda områdena från sin anläggning på Kalvholmen.
– Vi har redan SSAB som påverkar vår närmiljö med smällar och buller. Jag tror att de nya industrierna och ny teknik kan bli en förändring till det bättre, säger Marie Bergman, verksamhetschef.
Hon fortsätter:
– Vi har ingen ridning mot Hertsöfältet till, så det blir ingen skillnad. Vi har vatten runt omkring och kan inte utöka våra ridvägar. Det är lite tråkigt samtidigt som området är fint.
Marie Bergman tror i stället att industriutvecklingen kan bli ett lyft för hästintresset.
– Positivt att Luleå utvecklas och att Hertsön växer. Blir det nya arbetsplatser och nya bostäder så blir det enklare för föräldrar att hämta och lämna i samband med vägen till jobbet.
I ett garage på Spovgränd pysslar Harriet Klockare. Det är hennes dotters hus. Hon bor själv på Ejdergränd.
– Det här är tidens utveckling och det skapar nya jobb. Det går inte att försöka bromsa. Vi har ju haft stålverket här i alla tider och det har faktiskt blivit bättre de senaste 20 åren, mindre nedfall. De nya industrierna får hårda villkor att hålla sig till, säger hon.
Harriet Klockare tillägger:
– Men jag har faktiskt funderat på det här med lukten.
En Hertsöbo som vill vara anonym berättar att det finns farhågor om ökad tung trafik. Kommunen har rivit en bro och förstärker nu Avaviksvägen, som ansluter till Gamla Lövskärsvägen, som i sin tur leder mot Hertsöfältet.
– Varför gör man det? Vi tror att den här passagen kan användas för tung trafik, säger han.
Andra samtalsämnen är risken för stank, och kanske även i viss mån explosionsrisken, kopplat till den explosion som ägde rum i ett lager för ammoniumnitrat i Beiruts hamn 2020.
– Men det går att tänka på olika sätt. Det är många som kommer att jobba här, och sannolikt många som vill bo nära sin arbetsplats. Det kan dra upp huspriserna.
LIte samma tankar har Veronica Sundqvist, som bor på Spovgränd.
– Blir det svårare att sälja huset eller lättare? Det vet man inte, säger hon.
Hon har en oro för ökad trafik men är positiv till nya jobb och är inte rädd för försämrad miljö.