Det är upp till varje skola att bestämma hur pengarna för digitaliseringen fördelas. På Östra skolan läggs mest krut på årskurs fem och sex, där varje elev får en egen dator. De yngre eleverna som går i årskurs fyra får ett antal datorer att dela på mellan klasserna.
– Jag tycker att det är bra. Jag tycker att det är på tiden, säger Sven-Erik Molin som är rektor på Östra skolan.
Sven-Erik Molin tycker att det är viktigt att barn och ungdomar får använda ny teknik i skolan. Han säger att en kännedom om teknik är något som kommer att vara viktigt när barnen växer upp.
– De kommer att komma ut i ett digitalt samhälle. Och vi ska höja kvalitén på utbildningen med ny teknik, men datorer i sig är inget självändamål, säger han.
En vanlig invändning mot att introducera datorer som ett så framstående element av utbildningen är att de också kan distrahera eleverna. Lockelsen från spel och sociala medier är svår för lärarna att kontrollera. Men Sven-Erik Molin tror inte att det kommer att vara ett problem. Och att använda datorer i arbetet är annorlunda från att använda dem på fritiden.
– I de här årskurserna kommer det nog inte att vara ett problem. Kanske är det ett större problem på högstadiet. Datorer är i dag en vardagssak som man har hemma. Men att använda dem i skolarbetet, det är nytt för eleverna, säger han.
Mimmi Hansson och Isabel Kummu i årskurs 5 längtar tills att de nya datorerna kommer till klassrummet.
– Men jag vill inte att man bara ska sitta och skriva vid datorn, utan att man också ska få en chans att träna på sin handstil, säger Mimmi Hansson
Kompisen Isabel Kummu tror att det finns ytterligare en nackdel med att ha en dator så nära till hands.
– Det kan kanske vara lite svårt att koncentrera sig när man använder datorn, men det ska nog gå bra, säger hon.
I de lägsta årsklasserna används inte datorer i arbetet. Men de använder läsplattor. Rektor Sven-Erik Molin säger att det finns många "appar" som kan användas på exempelvis mattelektioner. Men han tror inte att lösningen på hur man integrerar teknik i läroplanerna är att tvinga på eleverna datorer från årskurs ett.
– I grunden är det en lärare som lär barnen att läsa och skriva och allt annat, säger han.
Men enligt lärare på skolan saknas fortfarande tydliga rutiner kring hur skolan ska använda datorerna i undervisningen den kommande terminen.
– Jag hoppas att vi får tid till att lära oss grunderna och hur vi ska arbeta med datorerna i undervisningen, säger Annette Westerberg, lärare i årskurs 6.
– För att lyckas bra måste vi pedagoger få en bra utbildning, understryker Åsa Åström, lärare i årskurs 5.