I kyla, snö, halka och slask testas cyklisten. Trenden är att allt fler antar utmaningen. Det visar både trafikräkningar och försäljning av exempelvis dubbdäck, enligt organisationen Svensk Cykling. I takt med att fler väljer cykeln för att pendla till jobbet, blir det också fler som cyklar vintertid – fast ökningen sker från en låg nivå.
Cyklandet ger motion och är miljövänligt.
– Det som brukar hamna på minuskontot är trafiksäkerheten, säger Anna Niska, cykelforskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).
– Åtta av tio olyckor med cykel är singelolyckor. Halka är den främsta orsaken till singelolyckor, och snö och is är den främsta parametern i halka, säger Niska.
Men det finns tydliga ljuspunkter. Kommunerna har generellt sett blivit bättre på att sköta vinterväghållningen av cykelbanor – snöröja, sanda och salta. I dag har också många cyklister dubbdäck, som ger mycket bättre bromskraft och stabilitet.
Den personliga utrustningen är förstås viktig. Dit hör en bra hjälm, kläder och kanske handvärmare att ha i handskarna.
Micke Larsson/TT