KBT för bättre skolresultat

Med ökad självkänsla når eleven bättre resultat. Det tror Susanne Nordberg på Brönjaskolan, som lyckats få bidrag för att lärare och elevhälsan på skolan ska utbildas i Kognitiv beteendeterapi, KBT.

TAGGADE. "Vi är verkligen jättetaggade." Rektorn Mikael Lindberg och specialpedagogen Susanne Nordberg tror på KBT.

TAGGADE. "Vi är verkligen jättetaggade." Rektorn Mikael Lindberg och specialpedagogen Susanne Nordberg tror på KBT.

Foto: Anna Lidé

Sävast2013-03-08 06:00

Specialpedagogen Susanne Nordberg är eldsjälen bakom projektet som får 580.000 kronor från Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM). Pengar som kommer att användas till handledning och föreläsningar om KBT.

Coachningssamtal
Det är pedagogerna och elevhälsovården på Brönjaskolan som fortbildas och i höst drar de så kallade coachningssamtalen igång med klass sju och åtta. Det är schemalagda samtal som går ut på att stärka elevens självkänsla.

-  En ökad tillit till sin egen förmåga ger ökad trygghet. Vilket i slutänden ger bättre skolresultat, tror Susanne Nordberg.

Kommunikation i fokus
Fortbildningen har kommunikation i fokus. Läraren ska se, bekräfta och lyssna på eleven. Ställa öppna frågor och jobba medvetet för att stärka självkänslan hos individen.

Genom ökade kunskaper om KBT kommer man kunna gå ett steg längre och få förståelse på ett djupare plan, tror Susanne Nordbergs.

-  Det handlar om att förstå sina egna och barnens reaktioner. Att kunna se bakgrunden till barnets utbrott till exempel.

Skolans rektor Mikael Lindberg är entusiastisk över projektet. Han tror att det i slutänden förebygger både ohälsa och frånvaro.

-  Elevens känsla av att lyckas är den slutgiltiga produkten.

Projektet följs upp med enkäter för att se om eleverna känner sig mer sedda av lärarna i slutet av året.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om