Åland runt på sex dagar

Tjugonio norrbottningar och två västerbottningar hade under vecka 34, tagit till sig och köpt ett erbjudande från Granbergsbuss, en sexdagarsresa till Åland.

Fängelsemuseet Vita björn.

Fängelsemuseet Vita björn.

Foto:

Piteå2019-09-09 06:00

Upptagningen av resenärer började på Bodens Resecentrum och gick vidare via Gammelstad, Luleå Busstation, Rosvik, Öjebyn, Piteå Busstation och de två västerbottningarna kom ombord i Sävar.

Resan började med ett riktigt busväder i Skellefteå, men sedan skingrades molnen och färden gick sedan i ett strålande sommarväder. Man stoppade med jämna mellanrum för bensträckare, måltider och stopp för kaffe/te.

Första dagen slutade på Hotell Scandic Gävle Väst för övernattning. Andra dagen, efter frukost var det färd mot Grisslehamn och incheckning på Eckerölinjen färja M/S Eckerö mot Berghamn på Åland. En rejäl brunch serverades i fartygets buffétrestaurang.

Efter ankomsten till terminalen i Berghamn/Eckerö, kom guiden Gun ombord på bussen. Hon skulle guida sällskapet hela tiden under vistelsen på Åland. Det blev en rundtur i Mariehamn och därefter ett besök på Ålands jakt- och fiskemuseum. Där visades en omfattande utställning av gamla fiskedon. Ett speciellt föremål var: Motorkälke – Hembygge. Motorkälken började byggas i slutet av 1940-talet i Österbotten av Ingvald Rönnkvist. Motorn är en 350 kubiks Java, tvåcylindrig tvåtaktare, årsmodell 1945. Högsta uppnådda hastighet 90 km/h. Vintertid användes järnkättingar som spändes på hjulet.

Ett stort antal uppstoppade djur ur Ålands fauna, till exempel vit och brun mårdhund och förstås Ålands landskapsdjur Kronhjorten.

Därefter gjordes ett besök på Eckerö post- och tullhus, där det fanns en rik utställning av konsthantverk.

Efter detta var det dags att inkvartera sällskapet i det trivsamma Hotell Cikada, där en trerättersmiddag serverades.

Andra dagens förmiddag gjordes ytterligare en rundtur. Eftersom Åland har över 6500 öar, innefattar en rundtur även skärgårdstur då många öar kan nås med buss på de typiska röda vägarna. De röda bergen av bergarten Rapakivigranit är typiska för Åland. Även vägarna är röda eftersom de byggs av grus från bergen.

Visning av Ålands nya fantastiska sjöfartsmuseum och museifartyget Pommern, som ligger i anslutning till museet. Det unika med Pommern är att hon fortfarande är kvar i originalskick som lastfartyg. Pommern är byggd 1903 i stål och tacklad som en fyrmastad bark. Hon är 95 meter lång, 13 meter bred. Stormastens höjd är 50 meter och hennes djupgående 7,5 meter. Då alla segel är satta, uppgår de tillsammans till totalt 3240 kvadratmeter segelyta.

Nästa punkt på programmet var fabriksvisning, ölprovning och lunch på bryggeri Stallhagen i Godby mitt på Åland.

Besök på Kastelholms slott, fängelsemuséet Vita Björn och Jan Karlsgården. Slottet omnämns första gången 1388 i källorna i kvarlåtenskapen efter Bo Jonsson Grip. Slottet plundras och förstörs av den danske sjökrigaren Sören Norby 1507. Gustav Vasa beordrar ombyggnader och gör slottet till kungligt jaktslott 1537–56. Gustav Vasa besöker slottet 1556 och sonen Johan blir hertig över Finland och Åland. Erik XIV hålls fängslad på slottet av sin bror Johan III. Vådeld förstör slottet 1619–20. Slottet återuppbyggs av den siste ståthållaren 1624–31. Slottet brinner, kungsgården flyttas från Slottsholmen till västra sidan av sundet 1772. Den första restaureringen påbörjas 1891. Ålands kulturhistoriska museum inryms i norra längan 1933–84. Slottets senaste restaurering 1982–2001.

Tredje dagen på Åland ägnades åt det Kulturhistoriska museet. En storslagen anläggning, där man kan se lämningar från stenåldern, bronsåldern och järnåldern fram till modern tid. Till exempel postvägen mellan Sverige, Finland och Ryssland gick över Åland. Under flera århundraden fördes såväl brev, paket och människor längs med postvägen. Åländska postbönder förpliktades att tjänstgöra på postvägen, antingen till havs eller på land. Förbättrad ångbåtstrafik mellan Sverige och Finland från mitten av 1800-talet, gjorde att behovet av transporter längs postvägen minskade och så småningom upphörde vid sekelskiftet 1900.

Efter museet gjordes besök till Finströms kyrka, som är en kyrkobyggnad i Finström. Den första stenkyrkan byggdes mot slutet av 1200-talet. Vid mitten av 1400-talet vidtogs stora ombyggnader av kyrkan då sakristian förhöjdes, långhuset välvdes, vapenhuset och tornet tillkom. Tornet är en helt integrerad del av långhuset som är ett av de största i landskapet.

Lunchen, med sallad, fiskvarmrätt, isvatten och kaffe serverades i Smakbyn, som drivs av stjärnkocken Michael Björklund, före detta ”Årets kock” både i Finland och Sverige. Smakbyn öppnade hösten 2012. Det var startskottet för Michael Björklunds projekt som han drömt om och planerat i många år. Under åren har Smakbyn utvecklats och under samma stora tak samsas nu Krog, Bod, Konferens och Bränneri. Efter lunch och visning återvände sällskapet till hotellet. Nu var det dags att ta avsked av guiden Gun, som på ett enastående sätt presenterat Åland, Dess nutid och historia.

Sista utflykten var ställd till Havsvidden, som ligger längst ut på Ålands nordliga udde. Havsvidden är en anläggning med mer än 40 så kallade ”klipphus”. Dessa är i huvudsak privatägda, men genom Havsviddens försorg, kan en del av dessa hyras ut som hotellrum. Som avslutning på Ålandsvistelsen var trerätters middag inklusive ett glas ”bubbel”, isvatten & kaffe/te.

Efter frukost på Hotell Cikada gavs det tid att promenera i omgivningarna, men sedan var det utcheckning från hotellet och lastning på bussen för färd mot Berghamn och M/S Eckerö.

Lunch – Eckerölinjens berömda smörgåsbord inklusive isvatten. Det fanns tillfälle till taxfreeshopping i fartygets snabbköp.

Efter ankomsten till Grisslehamn, äntrades bussen för färd till Örnsköldsvik, där sista hotellnatten väntade. Inklusive raster, bussfika och mat, tog den delen av resan cirka 8,5 timmar.

Efter frukost på hotellet gick färden mot hemmatrakter.

Det var en mycket nöjd skara Ålandsresenärer, som tackade föraren Fredrik och bussvärdinnan Åsa för en fantastisk upplevelseresa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om