Nyheten gick från mun till mun

59 minuter efter skotten på Sveavägen gick det första TT-telegrammet ut: "Olof Palme död."Mordet förändrade Sverige, men också arbetet på landets nyhetsredaktioner.- Då fanns en struktur som inte var mogen för den sortens händelser, säger medieprofessor Lennart Weibull.

30 år sedan mordet på statsminister Olof Palme.

30 år sedan mordet på statsminister Olof Palme.

Foto: Nora Lorek/TT

Palmemordet2016-02-26 06:00

I trappan mellan TT:s redaktion och teleprintcentralen på våningen nedanför står Britt-Marie Seibold. Hon är nattredaktör och ska på signal från kvällschefen ge klartecken att skicka den nyhetsflash som legat klar sedan strax efter halv tolv på natten: "Olof Palme skjuten".

- Då ropade kvällschefen: "Ändra flashen till 'Olof Palme död'", säger Britt-Marie Seibold.

Klockan är 00.20, natten till den 1 mars 1986, när telegrammet går ut till landets nyhetsredaktioner. Då har det gått exakt 59 minuter sedan skotten föll på Sveavägen i Stockholm. Det ska dröja ytterligare 50 minuter innan allmänheten kan höra Sveriges Radios första extrasändning om mordet.

Vid det laget har såväl brittiska BBC som isländsk public service hunnit rapportera att statsministern är mördad.

- Det handlade väldigt mycket om enskilda människor som tänkte stort och lyckades få ut nyheten tidigt. Få svenska redaktioner hade en struktur som var mogen för att ta hand om så här stora händelser på natten, säger Lennart Weibull, professor i masskommunikation vid Göteborgs universitet.

Mordet på statsminister Palme förändrade bilden av Sverige som den trygga demokratin i norr. Det förändrade också svenskens självbild.

- Plötsligt var vi en del av världen, från att ha varit en liten folkhemsankdamm, säger Margareta Cronholm, som 1986 arbetade för Sveriges Radios publik- och programforskningsavdelning.

Publikundersökningar gjordes regelbundet och dagen efter mordet blev hon kontaktad av forskare från Lunds och Göteborgs universitet. De ville veta hur nyheten om Palmemordet hade nått ut till allmänheten.

- Det spreds oerhört snabbt, främst via radio och faktiskt mellan människor, säger Margareta Cronholm.

Enligt hennes undersökning nåddes 32 procent av svenskarna av nyheten om mordet via Sveriges Radios sändningar. En lika stor andel fick höra om det från bekanta eller familjemedlemmar. Äldre tonåringar och unga vuxna utgjorde den grupp där nyheten först fick stor spridning. Många hade gått ut på fredagskvällen och på krogar och dansgolv spreds ordet från mun till mun.

- Sedan var "Gomorron Sverige" väldigt viktigt. Det var ofta barn som berättade för sina föräldrar att "det har hänt något". De satt och väntade på att titta på tecknade serier, säger Lennart Weibull.

Jämfört med dagens uppkopplade samhälle måste dock spridningen av nyheten betraktas som ett ganska långsamt skeende. Vid 07.00 på lördagsmorgonen kände 27 procent av befolkningen till att Olof Palme blivit mördad. En halvtimme senare var siffran uppe i 38 procent och efter klockan 08.00, då SVT vanligen sände "Gomorron Sverige", steg den till 54 procent. Men först vid lunchtid på lördagen hade 98 procent av befolkningen nåtts av informationen.

På Sveriges Radio uppstod omedelbart en häftig intern diskussion om varför det tagit nattpersonalen nästan en timme att få ut nyheten. Mordet på Olof Palme förändrade inte bara bilden av Sverige, utan även de svenska nyhetsmedierna. Den 17 november 1986 införde Sveriges Radio nyhetssändningar dygnet runt.

- Det skedde en stor förändring på många redaktioner. Man fick mer ordning på nattbemanningen, säger Lennart Weibull.

Carl V Andersson och Carl Cato/TT

Första källan till nyheten om mordet

Radio: 32 procent

Tv: 13 procent

Morgontidningar: 20 procent

Personlig kontakt: 32 procent

Annat: 1 procent

(2 procent av befolkning kände inte till nyheten)

Då nåddes svenskarna av nyheten

Tid Andel svenskar som nått av nyheten

– 01.00 2 procent

01.00–03.00 7 procent

03.00–07.00 27 procent

07.00–07.30 38 procent

07.30–08.00 54 procent

08.00–08.30 74 procent

08.30–09.00 80 procent

09.00–10.00 91 procent

10.00–12.00 96 procent

12.00–24.00 98 procent

Källa: Sveriges Radios publikundersökning

Så spreds nyheten om mordet

Klockan 00.20: TT skickar flashen ”Olof Palme död.”

Klockan 01.10: Sveriges Radio håller en extrainsatt sändning. Brittiska BBC har då redan sänt nyheten.

Klockan 03.15: Nyheten rapporteras på text-tv.

Klockan 04.00: I tv sänds ett Extra Rapport.

Källa: Kungliga biblioteket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!