Asta Modig, koordinator för svenska delen av det nordiska Nätverket för vuxnas lärande (NVL), besökte nyligen Utbildning Nord. Hon hyllar arbetet med valideringsfrågor.
Sedan 2012 har Utbildning Nord haft ett regeringsuppdrag att utveckla en universell metod för att värdera de kunskaper som en person fått genom sitt arbete, så kallade validering.
Precis när arbetet startade 2012 gjorde Asta Modig ett besök till Övertorneå och nu har hon varit på plats igen.
– Nu är jag här igen och är intresserad av hur arbetet med valideringsfrågorna utvecklat sig, säger Asta Modig, som håller i några expertgrupper i validering inom det nordiska NVL-nätverket.
Sture Troli, direktör på Utbildning Nord, är övertygad om att man har fått fram en enkel, flexibel och billig modell för validering som fungerar i Sverige, Finland och Norge.
Asta Modig är nöjd med vad hon sett under besöket.
– Det verkar som Utbildning Nord har kommit långt inom validering. Jag konstaterar också att man i utvecklingsarbetet tagit hjälp av till exempel stödmaterial som Skolverket tagit fram och som man anpassat och förädlat. Det är glädjande, för det är precis så det ska användas, säger hon.