Blixtsnabb växelservice

Övertorneå kommuns växel hamnar högt upp bland landets kommuner när det gäller att svara snabbt och hjälpa den som ringer att nå rätt person.

GOD SERVICE. Birgit Rautila och Lena Isaksson är glada att deras goda servicearbete i kommunväxeln uppmärksammas.

GOD SERVICE. Birgit Rautila och Lena Isaksson är glada att deras goda servicearbete i kommunväxeln uppmärksammas.

Foto: Göran Lahti

Övertorneå2012-03-08 06:00

En undersökning som Sveriges kommuner och landsting, SKL, beställt visar att Övertorneås kommunväxel är fjärde snabbast av de 85 kommuner som undersökts. Vid 83 procent av samtalen behövde man vänta mellan noll och tolv sekunder innan det svarar i växeln.

När det gäller tiden från det att växeltelefonisten kopplat samtalet vidare till att en handläggare svarat hamnar Övertorneå på andra plats i undersökningen.

Service i blodet
- Visst är det kul att det syns svart på vitt att vi servar de som ringer på ett bra sätt, säger Lena Isaksson.

Hon har jobbat i kommunens växel i tio år och tio år dessförinnan i växeln hos Utbildning Nord.

- Man kan nog säga att jag har det här med service i blodet vid det här laget, säger hon och skrattar gott.

Stortrivs
Kollegan Birgit Rautila har jobbat i växeln i drygt ett år.

- Vi gör ju mycket annat än svarar i telefon. Vi sorterar posten, scannar in räkningar och tar emot folk som kommer hit, bland annat, säger hon.

De båda intygar att de stortrivs på jobbet.

- Tjejerna är skickliga på att hjälpa de som ringer och kommer hit att få tala med rätt person. Det är inte lätt att ha kolla på en så pass komplicerad organisation som en kommun är, säger Rolf Kummu, kommunchef i Övertorneå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!