Roffes hörna: Hundra år sedan Titanic sjönk

Norrbottens län2012-04-11 06:00

1.517 MÄN OCH kvinnor följde med fartyget till havets botten.

Bland dem befann sig världens då rikaste man, John Jacob Astor IV, samt den inte så värst mycket fattigare affärsmannen, mångmiljonären och filantropen Benjamin Guggenheim.

Samt fartygets kapten Edward John Smith, som hade arbetat åt White Star-rederiet i över 30 år och hade tilldelats befälet som ett sista hedersuppdrag före pensioneringen.

Fartyget sjönk, på sin jungfruresa, trots att det av expertisen betraktades som absolut osänkbart. Hennes namn var Titanic och hon blev legendarisk i samma ögonblick som hon sjönk och har så förblivit i, nu på söndag natten mot den 15 april, hundra år.

Med 21 knops hastighet gick fartyget mot ett stort isberg, som skar upp en lång reva i skrovets sida. Under vattenlinjen. I det ögonblicket var det, som man också kan uttrycka det, fullständigt kört för Titanic.

2.225 personer fanns ombord när Titanic vid lunchtid den 10 april 1912 avseglade, från Southampton på den engelska sydkusten. Av dem ingick 898 i besättningen. 712 räddades, av livbåtar och andra fartyg som befann sig i närheten.

Det stora flertalet av passagerarna var amerikaner och britter, men cirka 130 svenskar fanns också ombord varav ett 40-tal överlevde. Den allra sista med egna minnen från tragedin var svenskan Lilian Asplund, som avled 2008 i en ålder av 99 år.

Hon var tre år när hon såg sin livrädde tvillingbror Carl Edgar stå på Titanics däck och hålla deras pappa hårt i handen.

- Gå nu, vi kommer i en av de andra båtarna, sa pappan. Och log när han sa det.

Lilian Asplund såg dem aldrig igen.

TITANIC BEFINNER SIG nu på 3.801 meters djup i Atlanten, ett stycke ut från Newfoundland.

Det tog drygt tre timmar för fartyget att slutgiltigt gå under. 1985 hittades vraket av ett forskarlag, som också har hämtat upp detaljer från Titanic med hjälp av robotar och miniubåtar.

Livbåtarna räckte långt ifrån till för alla. Det fanns 20 livbåtar med plats för 1.178 personer. Men i den allmänna panik som utbröt strax efter kollisionen med isberget kom många av livbåtarna bara att lastas och avgå halvfulla. Med en majoritet av första- och andraklasspassagerare. Passagerarna som åkte i 3:e klass var i stort sett chanslösa och kom bara i undantagsfall alls i närheten av livbåtarna.

1997 hade James Camerons romantiska film Titanic, med Kate Winslet och Leonardo DiCaprio i huvudrollerna, premiär och den erövrade snabbt positionen som en av de allra mest vinstgenererande filmerna någonsin (en plats som den besvärsfritt också har behållit).

I dagarna har en 3D-version av filmen haft premiär. Redan på 1950-talet gjordes också en engelsk film som hette En natt att minnas (A night to remember) och som byggde på Walter Lords bok med samma namn. Och på 1940-talet gjorde även naziregimen i Tyskland en propagandabetonad film om Titanics undergång, som vinklade det hela till att bli en parallell för hela det engelska imperiets sammanbrott.

Titanic, som var 259,8 meter långt och 28,2 meter brett och som alltså var (med Mikael Wiehes ord) "världens modernaste, osänkbara skepp", byggdes på det numera nedlagda skeppsvarvet Harland and Wolff, i Belfast på Nordirland (fast det begreppet existerade inte då).

I LÖRDAGS SLOGS dörrarna upp till en spektakulär byggnad i sex våningar, som utlovar besökarna såväl en resa i lyxskeppets kortfattade historia, såväl som genom staden som såg henne gå av stapeln.

Titanic Belfast experience. Kostnad: en dryg miljard.

Och den katastrof som fascinerar oss lika hjälplöst i dag, som den gjort under 100 år, innehåller också en livskraftig flora av myter.

Sålunda spelade inte fartygsorkestern psalmen Närmare Gud till dig, medan Titanic sjönk. Men det lär, enligt överlevandes vittnesmål, ha varit så att bland annat Benjamin Guggenheim bytte om till smoking för att "gå under med stil och som en gentleman".

Vi lever nog vidare med Titanic. I minst några hundra år till.

KATTEN MALIN BRYR sig föga om världsliga tilldragelser som denna.

Och Äventyret går ju, likafullt, vidare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!