Uppgraderad Laponia-sommar

Luleå har haft det länge. Kalix fick det i fjol och nu är det Piteås tur. I sommar knyter passagerarbåten M/S Laponia ihop hela Norrbottens kustremsa med sin verksamhet.

MODERNISERAT. Med nya maskiner, mindre vibrationer och ett drivningssystem som minskar restiderna och därtill miljövänlighet kommer Laponia att tuffa omkring i våra skärgårdar och hav i sommar.

MODERNISERAT. Med nya maskiner, mindre vibrationer och ett drivningssystem som minskar restiderna och därtill miljövänlighet kommer Laponia att tuffa omkring i våra skärgårdar och hav i sommar.

Foto: Andreas Wälitalo

Luleå2012-05-31 06:00

Fartyget, som byggdes 1989, har nämligen i år uppgraderats med nya maskiner med ett nytt integrerat drivningssystem som kapar körtid enkel väg med en timme och sparar en tredjedel av tidigare bränsleåtgång samt ger en mera vibrationsfri färd eftersom maskinerna sitter direkt på drivningen.

- Det här är ett system som utvecklats för privata stora yachter - nu för kommersiella fartyg. Vi är det första kommersiella fartyget i Sverige, ja världen som sätter in detta system, berättar Laponias ägare och skeppare Johan Söderholm med sambo Ulrika Kommes.

Paret tog över verksamheten för tre år sedan efter Johans far, Luleåprofilen Kalle Söderholm, som startade sin rörelse 1991.

- Kryssningar, mat, underhållning och guidning handlar våra paket om, berättar Ulrika som är administrativ bas för verksamheten. Luleå har varit prio ett men nu är alltså även Kalix och Piteå med på båten.

- Kalix startade vi med i fjol redan och i sommar kommer då Piteå till. Vi har gjort en upphandling med de bägge kommunerna.

- När det gäller Piteå så far vi ner dit från Luleå med en frukosttur. Sedan gör vi dagstur ut till Stenskär. Här har vi guidning för dem som vill och möjligheter till bad. På kvällen kör vi en räkfrossa innan vi drar hem till Luleå, berättar Johan.

I Kalix innebär M/S Laponias närvaro bland annat midsommarkryssning till sköna Malören. Tur till Haparanda Sandskär med mera och en helg i Seskaröområdet som är "hemmahamnen".

Fartygets nya motorsystem som nu installeras på varv i Luleå kostar 2,5 miljoner. De 600 hästkrafterna ger fartyget, som kan ta 120 passagerare, en marschfart på 20 knop - 16 knop med det gamla systemet. Man uppfyller också de strängare miljökraven med råge.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!