- Hedrande! sade en glad stipendiat som nyligen utexaminerades från universitetets lärarprogram där hon läst inriktningen naturorientering.
- Jag har nyss börjat jobba, förklarar hon.
Stipendiet sökte hon på stark inrådan av sin lärare och handledare vid universitetet Hanna Wikström som slog fast att Suvi-Tuulias examensarbete höll hög klass. Och av alla inskickade ansökningar valde barn- och utbildningsförvaltningen just hennes forskningsarbete som handlar om elevers lärare av ett naturvetenskapligt begrepp. Ämnet var löslighet och hur man kan diskutera begreppet löslighet.
Succé
Suvi-Tulia Mikkonen gjorde sin undersökning genom att diskutera detta ämne med förskolebarn samt barn i år fyra och sex.
Stipendiet som innebär ett samarbete med lärarutbildningen vid Luleå tekniska universitet har visat sig bli en succé som helt naturligt vävs in i den kommunala förvaltningens utvecklingsarbete.
- Det ringer lärarkandidater till oss för att höra vilka områden de kan inrikta sig mot, förklarar utvecklingsansvariga Ann Isaksson-Pelli. Helt naturligt knyter man alltså an till kommunens prioriterade områden teknik och naturvetenskap, konstaterar Pelli och skolchefen Karina Petterson-Hedman.