Branschorganisationen Livsmedelsföretagen har redovisat sin årliga undersökning kring svenskarnas julfirande.
– Julen är vår mest traditionstyngda högtid. Det ser vi inte minst på hur långsamt de starka preferenserna förändras. Men förändras, det gör de. Julskinkan tappar lite varje år samtidigt som den alkoholfria ölen knappar in på julmusten. Att julskinka och julmust är svenskarnas storfavoriter rådet det dock ingen tvekan om, säger Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen.
Med anledning av pandemin kommer bara en av sex svenskar att fira jul med fler än den närmaste familjen. Trots att det blir stora förändringar på resefronten kommer de allra flesta ha julskinka, Janssons frestelse, sill, lax och köttbullar på borden. Detta sköljs ner med julmust och öl.
Maten kommer att vara hemlagad i större utsträckning än tidigare.
– I kris söker vi trygghet och där har maten genom alla tider spelat en viktig roll. Vi har aldrig saftat, syltat, odlat och bakat så mycket som i år och mycket av vår ofrivilliga hemmatid har vi ägnat åt matlagning, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.