Ordning och reda på cyklisterna

I dag är cykeln var mans egendom och ett cykelköp är inte särskilt märkvärdigt. Annat var det 1921.

Kanske såg Arvid Granbergs cykel ut ungefär som den på den översta bilden. De undre bilderna visar ordningsstadgan för Luleå stad som cyklister hade att rätta sig efter och beviset på att Arvid Granberg var cykelägare.

Kanske såg Arvid Granbergs cykel ut ungefär som den på den översta bilden. De undre bilderna visar ordningsstadgan för Luleå stad som cyklister hade att rätta sig efter och beviset på att Arvid Granberg var cykelägare.

Foto:

Luleå2020-01-11 06:00

Katarina Lundqvist har skickat in bilder av de papper hennes morfar Arvid Granberg fick av ordningsmakten när han köpte sin första cykel.

"Herr Arvid Granberg i Ängesbyn, Nederluleå, har denna dag anmält sig såsom ägare av en velociped och för denna tilldelats nummer 6257", står det och på baksidan finns ordningsstadgan för velocipedåkning i Luleå stad, fastställd 1896.

Enligt ordningsstadgan var det fritt fram att cykla överallt i staden utom i planteringarna, lyset skulle vara tänt när det var mörkt ute och ringklockan skulle användas i god tid innan man körde om ett ekipage.

Hur en cyklist skulle agera i möte med hästar reglerades i tre paragrafer.

Och den som fick för sig att tävlingscykla inom stadens område fick vara beredd att punga ut med 50 kronor i böter om hon eller han åkte fast.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!