Hon har hållit stilen i 50 år

Hon var bara sex år när hon bestämde sig för att på Lindgrens Dam skulle hon jobba en vacker dag. En liten vinröd barnkappa med svarta sammetsdetaljer byggde drömmen och den blev sann för Solveig Eliasson, i dag ägare av sagda affär. Nyligen firade hon sitt 50-årsjubileum i verksamheten.

LULEÅ2007-09-12 01:45
- Så länge jag orkar ska jag fortsätta, säger Solveig Eliasson som är 67 år med rätt att kliva av sitt värv. Men det vill hon inte.- Nej det här är så väldigt roligt, alla kontakter man får med alla kunder och stamkunder som man lär känna så väl, säger hon med inlevelse.Lindgrens Dam som är Luleås äldsta damaffär, startades på 30-talet av Valborg Lindgren. Då låg den på Storgatan 17, där SAS-huset finns i dag. Förutbestämt
- Jag gick en handelsutbildning i Luleå med tanke på att börja arbeta i affär och hos Lindgrens började jag som elev när jag var 17 år. Och att det skulle bli Lindgrens var lite förutbestämt. För när hon var bara sex år så förändrade ett besök i storstan och denna affär hennes lilla värld.- Jag skulle operera bort ett födelsemärke på näsan och det kunde man inte göra i Luleå utan vi var tvungna att resa ned till Stockholm. Jag skulle få en ny kappa och min mamma och jag åkte från den lilla byn Skäret där vi bodde till stan och Lindgrens.- En vinröd kappa med svarta sammetsdetaljer fick jag och den var så fin! Min mamma berättade att jag sa att "när jag blev stor skulle jag jobba i den här affären" berättar Solveig."Kronprinsessa"
Ja och så blev det bevisligen. Först som anställd från 1957 där hon arbetade för ägaren Waldemar "Walle" Larsson.- Han brukade säga till mig att när han slutade så skulle jag få köpa affären, säger Solveig som var mer än belåten att vara Walles "kronprinsessa" för den grannlaga uppgiften att klä
Luleås damer.- Jag har aldrig ångrat mig. Det är så roligt att hjälpa kunderna med sina val. Med många har man blivit så nära bekant att när vi får in något som vi tror skulle intressera dem ringer vi upp, säger Solveig. Ögat blir tränat och snabbt vet man vad kunden ska ha.Fler storlekar
Klädmodet nu och då är det en viss skillnad på säger hon med sitt långa perspektiv.- Ja då, förr så fanns det ju inte så mycket storlekar som nu. Då satt det 8-10 sömmerskor i anslutning till affären och ändrade plaggen. Då var det inte alltid att springa in och köpa ett plagg och ta det med sig direkt. Det är annat i dag även om det förekommer att vi "nålar upp" kunder
ibland, säger hon.Förr fanns det också sällan långbyxor för dam, vanligast var det med kjolar, dräkter, kappor.Varje ägare av en rörelse sätter sin prägel på verksamheten, det har Solveig också gjort. "Tantaffären" har blivit mera tillvänd alla åldrar på damer och modeplaggen som tilltalar även 25-åringen har blivit vanligare även om stilen fortfarande är elegant klassisk.Service viktigt
- Att serva kunden nära och hjälpa till vid provningen med mera är något som vi nog är ganska ensamma om. Den servicen tycker jag är viktig och det uppskattar våra kunder mycket, säger hon. Genom de många årens lopp har också kändiskunder hittat in som Bondbruden Maud Adams, sångerskan Meta Roos, skådespelaren Jan Malmsjö med hustru med flera. Och bra tajming i filmmodet kontra vad som skylfönstret lockat med har man haft.- Jag tänker på storfilmen Doktor Zjivago och huvudrollsinnehavaren där (Julie Christie, reds anm) som bar en svart kappa med en svart muff och kosackmössa, och av en slump hade vi nästan exakt samma uppsättning i vår skylt just då minns Solveig.De 50 åren har firats förstås och i butiken står fina blomsteruppsättningar som tydliga tecken. Vad framtiden för Solveig och hennes fyra anställda ska ge är osett. - Det finns ingen klar efterträdare och jag har väl förträngt litet hur det ska bli, säger hon och skrattar. Men så länge hon orkar så jobbar hon vidare i sin klassiska stil för damernas skull.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om