Företag med det lokala i fokus

Luleå Ladies mötte Anna Ahlqvist, marknadschef hos Nyhléns Hugosson, vid ett studiebesök på företagets kontor i Mediehuset, Luleå.

Luleå Ladies mötte Nyhléns Hugosons marknadschef Anna Ahlqvist.

Luleå Ladies mötte Nyhléns Hugosons marknadschef Anna Ahlqvist.

Foto: Privat

Luleå2023-12-20 06:46

1975 kom en ung man till Alvik utanför Luleå med ambitionen att föda upp grisar på bästa sätt och samtidigt producera kött av högsta kvalitet. 

Det fanns några grisstallar och ett antal grisar, men inte mycket mer. Sakta men säkert byggdes Norrlands största kött- och charkföretag upp. Mannen var Mikael Hugoson och företaget hette då enbart Hugosons.

Idag är det 280 anställda varav 34 procent kvinnor och 66 procent män, medelåldern är 43 år.

Nyhlén Hugosons är Sveriges modernaste grisfarm. De använder minst antibiotika av alla grisfarmer. Djuren har bra miljö att vara i och smågrisarna får vara med sin mamma och sina syskon så länge som de ska. De lever i en miljö utan stress där suggorna får återhämta sig efter varje kull.

Alviksgården är självförsörjande med en biogasanläggning. Biogödseln ger näring åt egna marker som vilket ger foder åt grisarna.

Företagets vision är att vara det naturliga valet vid alla norrländska måltidstillfällen. Nyhlén Hugoson är det ledande norrländska matföretaget med fokus på kunder, mathantverk och norrländska bönder och odlare.

Respekten för miljö, hälsa och djuromsorg är central för deras verksamhet.

Företagets slogan är "du ska veta var maten kommer ifrån". Det ska vara lokalt, norrländskt, närproducerat och bra kvalitet. Väljer vi inte lokalt så är det risk att det inte finns i morgon.

Vi tyckte alla att det var spännande att höra Anna berätta om deras imponerande miljövänliga företag. Från några grisar år 1975 till välskött mathantverk idag.

Gissar och tror att julskinkan i år blir lokal för oss alla Ladies.

Varmt tack Anna för att vi fick komma och tack för det goda fikat och goda smakprov.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!