Det är få fordon som så länge levt upp till kraven på god miljö och låga utsläpp med reservation för en och annan prutt vid en häftig kick. Jag skriver om sparken som fått en rejäl renässans åtminstone här i norr där vi fortfarande har riktiga vintrar och fina isvägar att färdas på med sparken.
Det råder lite delade meningar om var den första sparken såg dagens ljus. Men mer eller mindre officiellt räknas Orsa och året 1909 till den mera moderna sparkens födelse. Erik Timander och Anders Bertas var de som konstruerat den första Orsasparken. Men sparkstöttingar helt i trä har funnits långt före Orsasparken som utrustades med medar i järn och som därför räknas som den moderna sparken.
Under 1890-talet och början av 1900-talet var sparkstöttning på modet inte minst i vår huvudstad Stockholm. Förutom skidåkning, skridskor och backåkning var sparkstöttning en stor vintersport hos stockholmsklubben AIK. Den 11 mars 1895 anordnades den tidens största tävling inom sparkstöttning. Nämligen Stockholmsmästerskapet. Vann det 66 kilometer långa sparkloppet från Stockholm till Södertälje och tillbaks till Stockholm gjorde O Rylander på tiden 6 timmar, 11 minuter och 40,4 sekunder. Det är värt att notera den exakta tiden och att det var tillräckligt mycket vinter i huvudstaden för att ordna tävlingen då.
Vid andra idrottstävlingar så var ofta första priset just en spark. Vilket visar vilken status sparken hade på den tiden. I vårt land har genom åren funnits ca 20 sparkfabrikanter som mest har det sålts cirka 200 000 sparkar per år. 1940-talet var sparkens gyllene årtionde, då tillverkade J Malmqvist i Växjö 135 000 sparkar per år. Världens största sparktillverkare finns nu i Finland. E S Lahtinen OY som ligger i Senäjoki och tillverkar 10 000 sparkar per år och exporterar dessa till USA, Kanada och till oss i Sverige.
De isvägar som nu plogas upp på olika håll i länet, bland annat i Luleå och Piteå har gjort sparken mycket "poppis". Gratis lånesparkar och isvägar som hålls rena och fräscha på ett förtjänstfullt sätt från kommunernas medarbetare gör sparken åtråvärd bland isvägarnas flanörer. I Piteå finns också numera ett sparkmuseum i centrum av stan. Värt att kolla in när du har vägarna förbi.
Att kicka iväg med sparken i den arla morgonen nu när ljuset är tidigt och solens strålar värmer ryggen på färden, så det får mig att tänka på devisen att de bästa tingen i livet är gratis i alla fall så länge det finns lånesparkar där nere vid isvägarna ut mot havet..!