Den internationella besöksnäringen växer stadigt och Kiruna Lapplands uppdrag att skapa fler besökare till Kiruna blir allt viktigare.
Erica Mattsson har den erfarenhet och kunskap som behövs inför detta.
- För att möjliggöra den här resan behöver vi rätt ledare. Erica har en otroligt gedigen bakgrund inom besöksnäringen och hon har mycket internationell erfarenhet, säger Karin Nilsdotter, ordförande i Kiruna Lappland.
Erica Mattsson är den första kvinnan på posten som vd för föreningen. Nu står hon inför stora utmaningar som bland annat innebär att fördubbla besöksnäringens omsättning till år 2020 men även att vända den ekonomiskt negativa trenden för Kiruna Lappland.
- Det känns fantastiskt bra och det är en utmaning att komma in och försöka få fler produkter från Kiruna och Swedish Lapland ut på internationell marknad, säger Erica Mattsson.
En av visionerna är att Kiruna ska bli norra Europas mest attraktiva resmål och då är det viktigt med kommunikationer och infrastruktur.
- Som företrädare för besöksnäringen så vill vi också vara med i visionen av Kiruna för vi är en stor del av Kiruna, säger hon.
Bakgrunden har Erica Mattson i turistnäringen där hon bland annat har arbetat med produktutveckling och marknadsföring i Abisko. Utöver detta är hon också utbildad civilekonom med inriktning mot företagsledning och entreprenörskap.