De diskuterar matte efter skoltid

En gång i veckan träffas ett gäng gymnasieelever och grundskoleelever på Hjalmar Lundbohmsskolan för att diskutera matte. Det är ett projektarbete som syftar till att ge även de duktiga eleverna en utmaning att bita i.

SAMARBETE. Mattias Johansson och Rebecca Fjällborg som går i nian diskuterar ett matteproblem. Ida Nilimaa från gymnasiet hjälper till som mentor. Foto: Josefin Wiklund

SAMARBETE. Mattias Johansson och Rebecca Fjällborg som går i nian diskuterar ett matteproblem. Ida Nilimaa från gymnasiet hjälper till som mentor. Foto: Josefin Wiklund

Foto: Josefin Wiklund

Kiruna2010-02-18 06:00
Kommunicera matematik är en samverkan mellan gymnasieskolan Hjalmar Lundbohmsskolan och grundskolan Bolagsskolan där elever från andra året på gymnasiet agerar mentorer till niondeklassare. Träffarna går ofta ut på att diskutera problem och lära av varandra.- Det är roligt att göra något annat än det vanliga. Man får nya idéer när man hör hur andra tänker, säger niondeklassaren Rebecca Fjällborg som är en av de 16 niondeklassarna som är med på träffarna.Att man kommunicerar för lite och satsar mest på dem som har det svårt som brukar framställas som ett problem i dagens matteundervisning.- Syftet här är att även elever som är duktiga i matte ska få utmanas och sporras, säger Stina Björnström, matteläraren som tog initiativet till projektet.Mentorerna anordnar matteträffarna inom ramen för sina projektarbeten. De planerar in en eller två träffar i veckan efter lektionstid, lägger upp lektionerna, tar fram problem och fixar fika.- Vi har ofta lektionerna ganska sent. Vi tar med fika för att få upp blodsockret så att man orkar tänka, säger gymnasieeleven Ida Nilimaa.De får utveckla sina kunskaper i att tala inför grupp och förklara problem och tankesätt, medan niondeklassarna får fördjupning i matematik.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om